În pandemie am descoperit avantajele cumpărăturilor online și nu ne-am mai oprit. În acest moment suntem primii în Europa la acest capitol.

Site-urile din China și Turcia care au produse ieftine ne-au acaparat, iar reprezentanții firmelor de curierat confirmă că înregistrează un număr uriaș de comenzi. Numai anul trecut am cheltuit aproape șapte miliarde de euro, cu șapte procente mai mult decât în 2022.

O singură firmă de curierat livrează lunar peste 750.000 de colete venite din China și Turcia. În ultimul an, numărul acestora a crescut considerabil.

Prețul mic îi atrage pe oameni, însă experții în comerț online spun că de multe ori calitatea lasă de dorit, iar produsele nu respectă legislația europeană.

Fete: „Trebuie să ai noroc. Unele sunt calitative, altele nu. Trebuie să te uiți la recenzii ,să vezi ce părere au celelalte persoane, adică asta fac eu când comand. Am dat peste 10 comenzi”.

Tineri: „Perechi de cercei, lănțișoare, nu cine știe ce. Ăentru că e ieftin, atât ne permitem”.

Reporter: Se întâmplă să cumpărați mai multe decât v-ați propus inițial?

Tineri: „Daa”.

În Franța, un proiect de lege propune interzicerea publicității la aceste produse, inclusiv prin influencerii din social media și impunerea de sancțiuni ecologice pe haine. Un singur retailer din Asia oferă de 900 de ori mai multe produse decât o marcă franceză tradițională și lansează peste 7.200 de modele noi de îmbrăcăminte pe zi.

Când vine vorba despre comenzile făcute în afara României, oamenii preferă site-urile din China, Germania și Marea Britanie.

Un studiu făcut de o firmă de curierat arată că opt din zece români preferă să cumpere online pentru a câştiga timp, peste media din Uniunea Europeană. Ei se îndreaptă spre haine și accesorii, produse de înfrumusețare, încălțăminte sau medicamente. În scădere în preferințele cumpărăturilor online din România sunt electronicele.

Firmele care livrează s-au modernizat și vin cu soluții cât mai eficiente. Ajută și faptul că orașele au fost împânzite de lockere.

Andrei Radu, specialist e-commerce: „Există lucruri pe care curierii le fac din ce în ce mai bine și țin pasul cu tehnologia. De pildă, majoritatea au alocații prin care tu, ca și consumator, poți să contactezi ușor curierul, poți să rerutezi un colet de colo colo. Pot să zic inclusiv „domne’, nu mai vreau acest colet, m-am răzgândit. Majoritatea românilor s-au obișnuit să cumpere produse mai ieftine, dar produse „day by day”, uzuale, și asta înseamnă că e fain că ne obișnuim să comandăm online, nu mai e o chestie exotică”.

Client: „Îmi este mult mai ușor să vin să le ridic de aici, poate nu sunt acasă. Curierii vin deobicei în prima parte a zilei și atunci suntem la lucru”.

Client: „Curierul costă bani, pe când astea sunt gratuite”.

Reporter: Cumpărați mai multe produse decât v-ați propus?

Client: „Da, de exmplu acum în loc de o pungă de cafea am luat trei, chiar dacă suma e măricică transportul tot ar fi costat, dacă aș fi apelat la curier”.

Magazinele mari încurajează inclusiv plata cu cardul, adăugând taxe de procesare dacă oamenii aleg plata ramburs.