A doua părere medicală este esențială în cazul bolilor care amenință viața ori afectează puternic bunăstarea pacientului.
Cu acest mesaj se promovează, în România, tot mai multe spitale private din străînătate.
Costurile sunt similare cu ale serviciilor oferite de sistemul nostru particular de sănătate.
Pacienții care au făcut tratamente peste hotare spun însă că diferă modul în care străinii tratează bolnavul – dau dovadă de mai multă empatie și respect.
Teoretic, fiecare femeie activă sexual ar trebui să ajungă anual la un control ginecologic. Deseori, în România, abia o durere insistentă sau o hemoragie abundentă le trimite la doctor.
Carmen Ciocodeică, pacient: „Am descoperit în două zile un carcinom la tiroidă, un carcinom la scalp și un fibrom ginecologic”.
Sub amenințarea unui cancer de uter, deja cu metastaze, Carmen a căutat mai multe păreri de la specialiști. În final, a decis să facă intervențiile într-un spital din străinătate.
Reporter: De ce nu ați făcut operațiile în țară? Avem medici buni și noi!
Carmen Ciocodeică, pacient: Avem, îi apreciem, dar o programare pe care o ceri la un spital privat se face la 6 luni. Eu nu aveam timp să aștept”.
În 4 luni, femeia a făcut 3 operații, iar testele au arătat că, deocamdată, n-au rămas urme de tumori maligne.
Legea românească le dă pacienților asigurați dreptul să ceară a doua opinie medicală, însă de multe ori bolnavii ajung greu la medicii bine cotați, care au calendatul de consultații plin, pe câteva luni.
Între timp, Comisia Europeană a pus la punct o rețea europeană de medici, care trimit de la unul la altul descrierea cazurilor deosebite, cu tot cu analizele recente și tot ce ține de imagistică.
În același timp, mai multe consorții spitalicești din Austria, Italia, Franța, Germania și Turcia au făcut din atragerea pacienților români o prioritate.
Inci Kibar, manager spital: „Din România am început să primim tot mai multe solicitări de controale generale, dar și consultații de oncologie. Ne axăm pe asta, pentru că 5% din populație face un cancer, în cursul vieții. Diagnosticul precoce e partea cea mai importantă.”
În cazurile grave, majoritatea spitalelor care au la noi reprezentanți medicali dau gratuit o a doua părere, prin evaluarea completă a dosarului.
Dr. Hambullah Sozen, medic oncolog: „Primim întrebări despre cazuri dificile. Mulți consideră că un doctor foarte bun are toate răspunsurile. Chiar și doctorii buni ar trebui să-și aducă informația la zi. Eu comunic cu colegii din Germania, Grecia, Italia, Marea Britanie. Conectarea asta asigură cele mai bune soluții.”
Există, desigur, orgolii și concurență între medici. Însă primează interesul pacientului.
Doga Sekin, medic specialist ginecologie: „Sunt multe detalii și uneori ele pot scăpa unui doctor, iar pacientul trebuie evaluat din nou. E nevoie de această a doua părere.”
Pe lângă partea medicală, ceea ce „vinde” deseori tratamentele în străinătate este faptul că pacientul e tratat cu respect. Personalul medical e conștient că timpul acestuia contează și că are nevoie de empatie și încurajări, când are de dus o luptă grea.
Nu există plic. Pentru că un angajat care ar lua șpagă și-ar căuta altă slujbă de a doua zi. Faptul că un asigurat e nevoit să cheltuie bani din buzunar, pentru servicii la care are dreptul în țară, e de fapt încă o palmă pe obrazul sistemului public de sănătate.