În ultimul ceas, rezultatele slabe obținute de elevii din anii terminali la simulările examenelor naționale mobilizează autoritățile.

Sunt anunțate controale și evaluări în școlile și liceele în care s-au obținut medii mai mici de 7. Vizați sunt inclusiv profesorii acestor copii, care nu dau randament.

În București, cele 294 de școli, unde media notelor obținute a fost sub 7, au intrat în vizorul inspectoratului. Potrivit raportului ISMB, peste 8.000 de elevi de clasa a opta au luat mai puțin de 7 la matematică, iar peste 6.000 au avut la limba romană între 1 și pragul de 6.99.

Reprezentanții părinților spun că aceste note reflectă, de fapt, realitatea, deși mulți își trimit copiii la meditații.

Iulian Cristache, federația părinților: „Copiii învață doar în acel șablon, învață acele teste pe dinafară, dacă i-ai scos un pic din cadrul acestor teste, ceea ce s a întâmplat acum, copiii nu mai știu. Inlcusiv la meditație, gândiți-vă că într-un procent major copiii noștri merg la meditație, nici măcar ei nu au reușit să ia note mari pentru că inclusiv profesorul de la meditație se mulțumește cu acest tip de predare”.

Planul de monitorizare a școlilor unde sunt note mici la examene vine cu câteva recomandări de recuperare a materiei. Însă, real, nu au cum să acopere golul de cunoștințe în 3 luni de zile. Activități de gramatică cu elevii, timp 5 minute, la începutul fiecărei ore de Limba română sau exerciții de redactare a unui text, iar pentru profesorii evaluatori se pot organiza ateliere de lucru.

Marian Staș, expert în educație: „Posibil să fie un procent de copii care să înceapă să învețe cum se cuvine, dar în condițiile în care ceea ce vedem e doar vârful unui iceberg, evident că astfel de corecții conjuncturale n-au cum să aibă randamente ridicate ci un randament scăzut. Nu am cum să învăț gândire critică pe care nu o știu, într-o lună sau o lună și jumătate”.

Georgiana Dima, Teach for Romania: „Nu ar trebui să ne întrebam acum în martie astfel încât în luna mai să avem rezultate mai bune la evaluare, ci e nevoie de un program național. Atunci când există decalaje mari în învățare trebuie să aloci timp în afara orelor de program și să petreci timp cu un grup mic de elevi sau unu la unu”.

Și la simularea examenului de Bacalaureat aproape jumătate dintre cei care s-au prezentat nu au avut nota de trecere măcar la o materie.