Cea mai mare bancă comercială din Etiopia se străduiește să recupereze sumele mari de bani care au fost retrase de clienți în urma unei „erori de sistem”.
Clienții au descoperit sâmbătă dimineața devreme că puteau retrage mai mulți bani decât aveau în conturile lor de la Commercial Bank of Ethiopia (CBE), potrivit BBC.
Mai mult de 40 de milioane de dolari au fost retrase sau transferate către alte bănci, a relatat presa locală.
A fost nevoie de câteva ore pentru ca instituția să înghețe tranzacțiile.
O mare parte din bani au fost retrași de studenți de la banca de stat CBE, a declarat luni președintele băncii, Abe Sano, jurnaliștilor.
Vestea despre defecțiune s-a răspândit în universități în mare parte prin intermediul aplicațiilor de mesagerie și al apelurilor telefonice.
S-au format cozi lungi la bancomatele din campusuri, un student din vestul Etiopiei declarând pentru BBC Amharic că oamenii au retras bani până când polițiștii au ajuns în campus pentru a-i opri.
Studentul, care urmează cursurile Institutului Universitar de Tehnologie Jimma, a declarat că „nu a crezut că este adevărat” atunci când prietenii săi i-au spus în jurul orei locale 01:00 (22:00 GMT) că este posibil să retragă sume mari de la bancomate sau să transfere banii folosind aplicația băncii.
Un alt student, de la Universitatea Dilla din sudul Etiopiei, a declarat că mai mulți colegi de-ai săi au recuperat bani de la CBE între miezul nopții și ora locală 02:00.
Peste 38 de milioane de persoane dețin conturi la CBE, care a fost înființată în urmă cu 82 de ani.
Banca centrală a Etiopiei, care servește drept organism de guvernare a sectorului financiar, a emis duminică o declarație în care a afirmat că „o eroare” a avut loc în timpul „activităților de întreținere și inspecție”.
Cu toate acestea, declarația s-a concentrat pe serviciul întrerupt care a avut loc după ce CBE a înghețat toate tranzacțiile. Aceasta nu a menționat banii retrași de clienți.
Sano nu a spus exact câți bani au fost retrași în timpul incidentului de sâmbătă, dar a declarat că pierderea suferită a fost mică în comparație cu activele totale ale băncii.
El a declarat că CBE nu a fost lovită de un atac cibernetic și că clienții nu ar trebui să fie îngrijorați, deoarece conturile lor personale erau intacte.
Cel puțin trei universități au publicat declarații în care îi sfătuiesc pe studenți să returneze orice bani care nu le aparțin și pe care este posibil să îi fi luat de la CBE.
Oricine va returna banii nu va fi acuzat de o infracțiune penală, a declarat Sano. Dar nu este clar cât de mult succes au avut până acum încercările băncii de a-și recupera banii.
Studentul de la Universitatea Jimma a declarat luni că nu a auzit ca cineva să fi dat banii înapoi, dar a spus că a văzut vehicule de poliție în campus.
Un oficial de la Universitatea Dilla a declarat că angajații băncii se aflau în campus pentru a colecta banii pe care unii studenți îi returnau în mod voluntar.