Presați de scumpiri, mulți români caută și haine la prețuri accesibile, nu doar mâncare. Un studiu recent arată că și-au redus cumpărăturile în materie de vestimentație cu 48% anul trecut.
Unii caută haine second-hand sau din colecții mai vechi. Magazinele de profil au sesizat și ele o scădere a bugetelor alocate modei de către consumatori.
Prețurile tot mai ridicate la articolele vestimentare, fie în centre comerciale, ori în magazinele online, îi determină pe unii consumatori să caute alternative, cum ar fi magazinele second-hand.
Client: „E bine să nu cheltui foarte mult pe chestia asta, să nu risipești. Chestia cu risipa trebuie să o extindem peste tot, nu doar la haine”.
Vânzătoare: „Sunt foarte mulți, în primul rând tineri, care au început să acceseze magazine de acest tip, sustenabil. E dificil să își mențină venitul lunar. Am observat că românii sunt foarte interesați să cumpere branduri din acest motiv rup mall-urile unde prețurile au explodat, așadar prin tipul acesta din cumpărături ei găsesc de multe ori haine de brand”.
În același timp, sunt mai multe platforme și târguri în care se vând haine și accesorii numite „preowned”, adică haine de designer la măna a doua.
Mara Eliza Barza, specialist în comunicare pe zona fashion: „Ce ne atrage la partea de fast-fashion sunt prețurile, culorile, sunt modelele, însă după ce le cumpărăm ne dăm seama că după o purtare, două, se deteriorează. Moda sustenabilă este îmbrățișată și de români. Oamenii încep să se educe în această zonă, mai ales noua generație vine cu o altă deschidere. Tinerii de 15-20 ani sunt obișnuiți să cumpere produse SH sau preowned”.
Astfel, clienții își pot vinde în aceste magazine hainele pe care nu le mai poartă.
Cosmin Dărăban, fondatorul unei platforme de comerț online: „Avem și noi în platformă astfel de clienți. Inițial mă uitam sceptic, dar am învățat să nu mă mai surprindă nimic, ci să aștept până se declanșează o mișcare, iată că cei care au fost vizionari, acum 3-4 ani, care au vrut să vândă haine second-hand pe internet, acum încep să aibă success pentru că oamenii caută așa ceva”.
Conform raportului anual ThredUp, o consignație internațională, în 2024 vânzarea de haine la mâna a doua va crește cu 33% față de anul precedent. Una din 10 piese vestimentare achiziționate anul acesta va fi second-hand.
Mai ales în contextul în care moda de tip fast-fashion acaparează întreaga piață. Un studiu recent arată că unul din trei români a cumpărat de pe site-urile internaționale – Shein, Temu sau Boohoo.