Piața mașinilor electrice se dezvoltă și la noi, datorită beneficiilor multiple pe care le au șoferii. Ei au cheltuieli mai mici cu autoturismele verzi în primii ani și garanție pentru baterie.
Nu mai sunt nevoiți, de pildă, să facă revizii la 10 mii de kilometri. Aceste mașini pot fi reparate doar în service-urile producătorilor și importatorilor.
Experții spun că o mașină electrică se întreține și se repară mai ușor, chiar dacă de cele mai multe ori este mai scumpă decât una clasică.
De pildă, dacă revizia unui autoturism normal se face la 10 mii de kilometri, la unul electric termenul este după zeci de mii de kilometri.
Andrei Dumitrescu, analist auto: „Sunt mult mai puține elemente care necesită mentenanță. Practic la o mașină electrică nu avem de schimbat decât filtre, filtre de polen, aer habitaclu, plăcuțe de frâne și discuri de frână. Având acea frână regenerativă practic plăcuțele și discurile care în mod normal se schimbă, sunt mașini, care pot schimba și la 30 de mii de km, 60 de mii. O mașină electrică la 80 de mii se face un check și dacă respectivul posesor al mașinii are un stil de conducere normal depășeste 100 de mii de km fără să schimbe plăcuțe și discuri liniștit. Sunt costurile mult mai mici”.
De altfel, la o mașină electrică bateria este cea mai importantă. Garanția oferită de producători la baterii este în medie de 8 ani. Însă după expirarea ei, schimbarea bateriei poate ajunge la 40% din prețul mașinii. Pe de altă parte, cu cât un autoturism este mai rulat, cu atât performanța bateriei poate să scadă.
Andrei Dumitrescu, analist auto: „Bateriile nu se mai înlocuiesc cum se înlocuiau acum 7-10 ani pe la începutul mașinilor electrice când se înlocuia toata bateria, se înlocuiește doar celula care este defectă. Ce înseamnă asta pentru client? Costuri infinit mai mici”.
Doecamdată piața serviciilor nu este dezvoltată suficient pentru aceste autoturisme. Nu există service-uri specializate pentru astfel de vehicule în afara celor puse la dispoziție de producători și importatori.
Victor Balaș, președintele Asociației Specialiștilor Auto din România: „Mai sunt și câteva service-uri independente, dar aici apar alte probleme. Problemele de electronică, diagnosticare și așa mai departe. Aici apare software-urile protejate de producători și pentru a putea accesa anumite funcții nu o poți face decât în reprezentanță”.
În România sunt înmatriculate aproximativ 42 de mii de mașini electrice.