Din acest an, statul român va avea o nouă companie de transport feroviar. Anunțul a fost făcut de responsabilii din Ministerul Transporturilor.
Societatea-Carpatică Feroviar va putea transporta armament, echipamente, ajutoare umanitare, materii prime sau combustibil. Practic va prelua activitatea CFR Marfă, operator care a acumulat datorii enorme, de aproape patru miliarde de lei. Înființarea noii companii a fost criticată de operatorii privați și de sindicate.
Noua companie, Carpatica Feroviar, va fi funcțională în următoarele șase luni, iar de anul viitor va putea transporta și marfă. Potrivit proiectului de hotârâre, transportatorul va juca atât un rol strategic, cât și unul comercial.
Practic, în situații de criză, cum ar fi în caz de război, pandemie, cutremur sau inundații, operatorul ar putea transporta produse petroliere, armament, medicamente, aparatură medicală, corturi, cărbune sau cereale. Pe parcursul războiului din Ucraina, CFR Marfă a jucat un rol strategic în transportul de bunuri. Anul trecut, o treime dintre vagoanele speciale au dus grâne ucrainene spre portul Constanța.
Ionuț Săvoiu, secretar de stat în ministerul Transporturilor: „În momentul în care are loc preluarea activității, practic, CFR Marfă se oprește, dar lucrurile sunt într-un calendar. Anul viitor vom avea o societate nouă de transport”.
Noul transportator feroviar va cumpăra o parte dintre vagoanele și locomotivele care aparțin CFR Marfă și va face angajări.
Specialiștii susțin că prin înființarea unei noi companii statul va evita un eventual faliment al CFR Marfă. Operatorul a acumulat ani la rând datorii și trebuie să returneze, conform unei decizii a Comisiei Europene, un ajutor de stat de aproape patru miliarde de lei.
Daniel Apostolache, director CFR Marfă: „Ajutorul de stat este dinamic pentru că penalitățile care ne sunt aplicate sunt aplicate continuu, nu sunt stopate penalitățile și pratic orice sumă care se plătește din plățile pe care le facem în mod direct sau din valorificare activelor, dar este o dinamică permanentă”.
La rândul lor, sindicatele i-au cerut ministrului să nu desfiinţeze CFR Marfă.
Iulian Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă: „Pentru statul român era mai important să fi rămas CFR Marfă. Să se renegocieze cu Comisia Europeană şi să putem să discutăm despre un CFR Marfă care să rămână în piaţă, fiind brandul României”.
Critici au venit și din partea operatorilor privați care susțin că nu se justifică înființarea unei noi societăți. CFR Marfă are o cotă de piaţă de doar 31,8%, 8.700 de vagoane şi 270 de locomotive funcţionale. Din cauza restricțiilor de circulație și a infrastructurii feroviare, multe trenuri care transportă bunuri merg cu 17 km/oră.