Constructorii auto britanici par să vândă și acum mașini de lux către Rusia, în valoare de sute de milioane de lire sterline. Asta, în ciuda sancțiunilor impuse după invadarea Ucrainei. Cum este posibil?
Exportând indirect prin statele foste sovietice – după cum au descoperit jurnaliștii de la Sky News. Este o modalitate prin care toată lumea câștigă: și producătorii și rușii amatori de lux, care nu se uită la bani.
Înainte ca Putin să atace Ucraina, ruși bogați nu se fereau să arate că adoră luxul – de la brandurile celebre occidentale, inclusiv mașinile britanice.
După invadarea Ucrainei și impunerea sancțiunilor împotriva Rusiei, în 2022, era de presupus că mărcile de lux nu mai ajung în Rusia. Dar, o investigație a televiziunii Sky News a descoperit că aceste exporturi continuă și acum, e drept, mai pe … ocolite.
Ed Conway, Sky News: ”Vedem în acest grafic cum exporturile britanice auto, directe, în Rusia au scăzut brusc, după invazie, practic au ajuns la zero. Dar să vedem ce s-a întâmplat în aceeași perioadă cu exporturile britanice spre … Azerbaidjan. Au crescut, amețitor, cu 1.860%, adică sute de milioane de lire anual.”
Iar dacă urmărim ce s-a întâmplat cu exporturile auto ale Azerbaidjanului spre Rusia, după invazie, vedem că graficul e asemănător cu cel al exporturilor noastre către Azerbaidjan.
Ed Conway, Sky News: ”(Bristol) este unul dintre principalele porturi ale țării pentru importuri și exporturi auto. Printre modelele de mașini care au trecut prin acest port în ultimii doi ani, au fost și mii de mașini de lux britanice, care au fost îmbarcate în nave ca aceea din spatele meu, au făcut ocolul Europei, au ajuns în Marea Neagră și, până la urmă, în Rusia. Dacă știm cum a fost posibil, întrebarea este de ce nu facem nimic ca să oprim asta?”
Guvernul de la Londra spune că este preocupat de această zonă gri a exporturilor, prin care mărfuri interzise pentru Rusia ajung, totuși, acolo, prin intermediul statelor foste sovietice din Caucaz și Asia centrală.
Oricum, nu doar mărfurile britanice ajung să fie exportate indirect în Rusia. Dacă dealarii auto ruși preferă să folosească Azerbaidjanul ca rută pentru aducerea mașinilor britanice, cele germane sunt procurate din … Kîrghistan.