Simularea Națională a Bacalaureatului le-a adus viitorilor absolvenți de liceu subiecte de dificultate sporită, dar care le-au stimulat și creativitatea.
Elevii au avut de comentat o poezie de Lucian Blaga, de făcut un eseu pornind de la opera „Riga Crypto și lapona EnigHel” de Ion Barbu, și de argumentat legătura dintre presă și preferințele artistice ale publicului. 20.000 de liceeni nu s-au prezentat la simulare, iar 5 candidați au fost eliminați, pentru că au încercat să copieze.
Elev: „Sunt complet dezamăgit de ce-a picat, mă așteptam fix la opusul…”.
Elevă: „Lucian Blaga: «Eu nu strivesc corola de minuni…». Modernism! Bacul o să fie ușor, față de ce greu a fost azi”.
Elev: „Blaga n-a știut nimic despre mine, eu de ce să știu ceva de el?Liceenii au fost sfătuiți de profesori să meargă la simulare pentru a-și testa cunoștințele”.
Elev: „Am încercat să învăț de câteva ori pe săptămână, dar e destul de greu”.
Reporter: Cât ai repetat dimineață?
Elevă: „O jumătate de oră, n-a fost timp”.
Reporter: Dar să te machiezi cât ți-a luat?
Elevă: „Tot jumătate de oră, o oră… Sunt fresh!”.
Un termen straniu, care vine din greacă, s-a strecurat într-o cerință la limba română – rolul ”didascaliilor” într-un text. Una dintre eleve îl cunoaște, pentru că merge la cursuri de teatru.
Elevă: „Sunt găsite în scenariile de la piese de tratru. Avem numele persoanjului, Mița, și în paranteză didascalia – scuturând zarurile”.
Liceenii au avut de arătat și cum influențează presa preferințele artistice ale consumatorilor.
Marian Staș, fondator: „Trimite invitația reciprocă, și pentru profesor și pentru elev, de a gândi liber. Este, prin excelență, un subiect care nu se supune canoanelor”.
Elev: „A fost ceva târg de carte la Romexpo, asta când eram mai mic”.
Reporter: Și ai aflat de la televizor?
Elev: „Da, pentru că a fost promovat”.
Reporter: De când credeți că trebuie pregătit examenul?
Părinte: „Din clasa I. Să învețe baza. Restul mi se par neimportante”.
În discutia despre cât de dificile ar trebui să fie materia predată și subiectele la examen s-a implicat și președintele Academiei Române. Ion Aurel Pop a declarat că ar fi cazul să scădem nivelul. Totul in conditiile in care aproape 60% dintre copiii care au sustinut simularea evaluării naționale au primit note de corijență. Tot el este de părere că elevii sunt deturnați de la învățat de forțe care le propun tot felul de tentații. N-a precizat însă care ar fi acelea și nici n-a atins problema calității profesorilor. Unii formați, cândva, chiar de membrii Academiei.
Corectarea tezelor se va face pe o platformă online, pe care membrii comisiilor o pot accesa și de acasă.
Rezultatele vor fi afisate pe 15 martie, la numai 8 zile de la ultima probă.