Tinerii, dar și oamenii de afaceri cu experiență încep să înțeleagă tot mai bine ce înseamnă un startup, cu șanse mari de a se dezvolta.
Conform unui studiu recent, peste 50% dintre antreprenori, fie că vorbim de cei care au avut succes sau de cei care pe parcurs au dat faliment, au curajul să deschidă o nouă afacere.
Cei mai mulți investesc în educație, sănătate sau comerț online. Interesant este că fondatorii vor să își vândă produsul și la nivel european sau global.
Există tot mai multe startup-uri în România care reușesc să se dezvolte serios.
Un studiu recent arată în prezent mai bine de 53% dintre fondatori se află cel puțin la a doua afacere. Pe de altă parte, analiza a scos la iveală și faptul că doar 13% din startup-urile românești se concentrează exclusiv pe piața locală.
Potrivit aceluiași studiu, antreprenorii cer ajutorul în primul rând prietenilor și familiei pentru finanțarea unei afaceri. Vedem că mai bine de 50% se bazează pe cei apropriați, în timp ce 33% apelează la investitori, adică cel care pune proprii bani și doar o mică parte la fondurile de risc. Cei mai mulți români care au lansat startup-uri au preferat domenii precum educația, sănătatea sau comerțul online.
Alex Agatinei, reprezentantul unei companii: „De cele mai multe ori, în umbrela asta a educației, vedem platforme care ajută tinerii în general, de orice vârstă ar fi, să aibă parte de experiență de învățare. În ce privește industria de sănătate, sunt de cele mai multe ori soluții care sunt folosite de către medici în mod direct. Cea de-a treia, e-commerce, sunt fie platforme timp market place, pe care poți tranzacționa, sunt produse pe care retailerii le folosesc ca să își administreze afacerea”.
Afacerile la început de drum generează și noi locuri de muncă. Numărul de angajați în startup-uri a crescut anul trecut cu peste 9% față de 2022.
Maria Ștefan, angajata unui start-up: „Angajații au parte mult mai mult de dezvoltare, nu doar profesională. Este o vorbă, dacă ai un angajat fericit și firma ta o să prospere. E un mediu sănătos, totul se bazează pe leadership, flexibilitatea programului și mai ales că și tu ai un cuvânt de spus întotdeauna”.
Pentru că un start-up să reziste, antreprenorii trebuie să își stabilească obiectivele afacerii de la bun început, sunt de parere specialiștii.
Diana Iosu, antreprenor: „O mare competență sau un atribut foarte important al unui start-up este să fii evaluat foarte bine piața, să fii identificat deja o nevoie în acest sens. Să fie un business unic. 20% eșuează în primul an. Motivele sunt foarte multe. Odată lipsa de ancorare în nevoia pieței, contextul macro-economic, viziunea fondatorului, lipsa de finanțare”.
În România, potrivit Registrului Comerțului au fost înființate anul trecut peste 140 de mii de afaceri.