Un fost angajat al Boeing, cunoscut pentru faptul că a exprimat îngrijorări cu privire la standardele de producţie ale companiei, a fost găsit mort în SUA în timp ce se afla în plin proces cu firma aeronautică.
Medicul legist din comitatul Charleston a confirmat luni pentru BBC decesul său, care a intervenit pe 9 martie. În zilele dinaintea morţii sale, el a depus mărturie într-un proces împotriva companiei.
În 2019, Barnett declarase pentru BBC că muncitorii aflaţi sub presiune au montat în mod deliberat pe linia de producţie piese de aeronave care nu corespundeau standardelor. De asemenea, el a spus că a descoperit probleme grave cu sistemele de oxigen, ceea ce ar fi putut însemna că una din patru măşti de respiraţie nu ar funcţiona în caz de urgenţă.
La momentul decesului, Barnett se afla în Charleston pentru audieri juridice legate de procesul pe care îl avea cu Boeing. Săptămâna trecută, el făcuse o depoziţie oficială în care a fost interogat de avocaţii Boeing, înainte de a fi interogat de propriul său avocat. Urma să fie supus unei noi audieri, sâmbătă. Când nu a apărut, au fost făcute cercetări la hotelul său şi a fost găsit mort în camionul său din parcarea hotelului.
Bărbatul de 62 de ani a murit în urma unei răni „autoprovocate”, potrivit medicului legist. Poliţia a deschis o anchetă.
John Barnett a lucrat pentru Boeing timp de 32 de ani, până la pensionarea sa în 2017 din motive de sănătate.
Din 2010, el lucrase ca manager de calitate la uzina din North Charleston care produce 787 Dreamliner, un avion de ultimă generaţie folosit în principal pe rutele de distanţă mare.
El a declarat că, la scurt timp după ce a început să lucreze la uzina din Carolina de Sud, a devenit îngrijorat de faptul că presiunea pentru a construi noi aeronave însemna ca procesul de asamblare să fie grăbit, iar siguranţa compromisă, lucru negat de companie.
Muncitorii nu respectau procedurile menite să urmărească toate componentele în procesul lor de asamblare din fabrică, ceea ce ar fi permis depistarea eventualelor componente defecte.
Barnett a relatat că, în unele cazuri, piese sub standarde au fost chiar scoase din tomberoanele de rebuturi şi montate pe avioanele care erau în curs de construcţie pentru a preveni întârzierile de producţie. De asemenea, Barnett a afirmat că testele efectuate pe sistemele de oxigen de urgenţă care urmau să fie montate pe avionul 787 au arătat o rată de eşec de 25%, ceea ce înseamnă că unul din patru putea să nu se activeze într-o situaţie de urgenţă într-o situaţie reală.
Barnett susţine că a alertat managerii cu privire la preocupările sale, dar nu s-a luat nicio măsură.
Boeing a negat afirmaţiile sale. Cu toate acestea, o analiză din 2017 a autorităţii de reglementare din SUA, Administraţia Federală a Aviaţiei (FAA), a confirmat unele dintre îngrijorările lui Barnett. FAA a stabilit că în fabrică nu se ştia unde se află cel puţin 53 de piese „neconforme”, iar acestea erau considerate pierdute. Boeing a primit ordin să ia măsuri de remediere.
În ceea ce priveşte problema buteliilor de oxigen, compania a declarat că, în 2017, a „identificat unele butelii de oxigen primite de la furnizor care nu funcţionau corect”, dar a negat că vreuna dintre ele a fost montată efectiv pe aeronave.
După ce s-a pensionat, Barnett s-a angajat într-o acţiune în justiţie de lungă durată împotriva companiei. El a acuzat-o că i-a denigrat caracterul şi i-a împiedicat cariera din cauza problemelor pe care le-a semnalat – acuzaţii respinse de Boeing.
Compania Boeing s-a declarat, luni, întristată de vestea decesului fostului său angajat.
Decesul său atrage însă atenţia, pentru că vine într-un moment în care standardele de producţie atât la Boeing, cât şi la furnizorul său cheie, Spirit Aerosystems, sunt supuse unei examinări intense, în urma unui incident petrecut la începutul lunii ianuarie, când un panou de la o uşă de ieşire de urgenţă de la un Boeing 737 Max nou-nouţ s-a desprins în zbor la scurt timp după decolarea de pe Aeroportul Internaţional Portland.
Un raport preliminar al Consiliului Naţional pentru Siguranţa Transporturilor din SUA a sugerat că patru şuruburi cheie, concepute pentru a menţine uşa în siguranţă, nu au fost montate.
Săptămâna trecută, FAA a declarat că un audit de şase săptămâni al companiei a descoperit „multiple cazuri în care compania nu ar fi respectat cerinţele de control al calităţii producţiei”.