În Polonia, elevii trăiesc un vis îndelung râvnit de copiii de pretutindeni. Temele pentru acasă au fost interzise la clasele primare și sunt opționale pentru gimnaziu.

Guvernul polonez și-a propus să modernizeze învățământul, pentru a promova gândirea critică și creativitatea în detrimentul învățării mecanice.

O elevă de clasa a cincea este fericită că în timpul liber va putea picta sau desena în loc să facă teme pentru acasă.

Ola Kozak, elevă în clasa a cincea: „Mă bucur că nu mai avem teme. Nu-mi plăcea să le fac și nici nu aveau prea mare importanță fiindcă, dimineața, elevii le copiau de la unul la altul sau de pe internet”.

Fratele ei mai mic, dintr-a treia, spune însă că îi vor lipsi temele de acasă, întrucât îi aduceau – în anumite condiții – concesii sau recompense.

Julian Kozak, elev de clasa a treia: „Îmi plăcea să-mi fac temele repede fiindcă știam că, după ce le termin, voi avea timp pentru alte lucruri la fel de importante”.

Părinții au păreri împărțite despre decizia Ministerului Educației de a interzice temele la clasele primare. În învățământul gimnazial, sunt opționale și nu vor fi evaluate.

Magda Kozak, mama copiilor: „Nu sunt foarte încântată, fiindcă temele îi ajută pe copii să rețină lecția predată. Prin intermediul temelor, părinții monitorizează parcursul școlar al copilului și nivelul lui de pregătire”.

Iată ce îi spunea un elev, astă vară, actualului premier Donald Tusk, care era atunci în campanie electorală.

Maciek Matuszewski, elev: „În școlile poloneze, drepturile copiilor sunt încălcate. Vorbim, de pildă, despre dreptul elevului la odihnă. Avem teme în weekend, trebuie să învățăm pentru testele de luni”.

Unii profesori acuză guvernul că a luat o decizie importantă fără să-i consulte, la mijlocul anului școlar.

Zuzanna Konieczna, învățătoare: „Copilul își va spune: nu voi mai avea teme, prin urmare nu trebuie să mă mai tem că voi fi prins că nu știu un anumit lucru. În schimb, voi putea spune deschis că nu am înțeles și trebuie să mai exersez în clasă”.

Ministerul Educației justifică schimbarea invocând numeroasele studii despre sănătatea mentală a școlarilor.

Barbara Nowacka, ministerul polonez al Educației: „Una din cauzele depresiei, tensiunilor, stresului sau pierderii interesului pentru învățare – și cea care poate fi eliminată cel mai rapid – o reprezintă povara temelor. Vorbim de temele redundante, în exces, cele care duc la stigmatizare dacă nu sunt făcute corect”.

În toată lumea se duc dezbateri despre volumul și importanța temelor în procesul de învățare. Unele studii arată că exercițiile pentru acasă aduc puține beneficii elevilor de vârstă mică.

Altele susțin că temele îi ajută pe școlari să deprindă stiluri de învățare și concepte academice care le vor fi utile mai târziu.