Al treilea zbor de testare al Starship, cea mai mare şi cea mai puternică rachetă din lume, ar putea avea loc pe 14 martie, a anunţat miercuri compania SpaceX, care trebuie încă să obţină autorizaţia necesară din partea agenţiei de reglementare.
Este totuşi „probabil” ca acest calendar să fie modificat, au prevenit reprezentanţii companiei spaţiale deţinute de miliardarul Elon Musk.
Precedentele două teste ale imensei rachete, ce are o înălţime de 120 de metri şi ale cărei lansări au loc de la baza deţinută de SpaceX în Boca Chica din statul Texas, s-au încheiat prin explozii ale vehiculului spaţial.
Racheta este compusă din două trepte: propulsorul Super Heavy şi, în vârful său, vehiculul Starship, care a dat prin extensie numele întregii rachete.
Dezvoltarea rachetei Starship este foarte importantă pentru NASA, care mizează pe ea pentru a-şi transporta echipajele de astronauţi pe Lună cu ocazia viitoarei sale misiuni Artemis 3, programată să se desfăşoare în 2026.
Pentru cel de-al treilea test, SpaceX va încerca să îndeplinească mai multe „obiective ambiţioase”, au dezvăluit reprezentanţii companiei americane.
Printre ele se află efectuarea „unei reveniri controlate” a vehiculului, care ar trebui să cadă „în Oceanul Indian” la finalul zborului.
SpaceX doreşte, de asemenea, să testeze deschiderea trapei care va servi în viitor eliberării în spaţiu a încărcăturilor transportate de această rachetă, cum ar fi, de exemplu, diverşi sateliţi.
Compania americană vrea totodată să realizeze „demonstraţia unui transfer de carburant” în timpul zborului. Potrivit presei de specialitate, acest transfer ar putea avea loc între două rezervoare din interiorul vehiculului spaţial.
Punerea la punct a acestei funcţii este esenţială, căci pentru a putea să ajungă pe Lună, racheta Starship va trebui să se realimenteze odată ajunsă în spaţiu, folosind o navă care a fost deja umplută cu carburant de alte vehicule şi care va funcţiona ca o staţie de benzină spaţială.
Cel mai recent zbor-test al rachetei Starship a avut loc la jumătatea lunii noiembrie, în urmă cu mai puţin de patru luni. Cele două trepte ale rachetei s-au separat atunci cu succes, dar amândouă au explodat ulterior.
Agenţia americană de reglementare în domeniul aviaţiei, FAA, a anunţat la sfârşitul lunii februarie că a închis ancheta sa ce privea acel incident şi că a acceptat „cele 17 măsuri corectoare” propuse de SpaceX.
Înainte de a putea să efectueze o nouă lansare, SpaceX va trebui totuşi să implementeze toate aceste măsuri şi să obţină de la FAA o licenţă de zbor modificată.
SpaceX îşi asumă o tehnică de dezvoltare bazată pe teste succesive cu o cadenţă rapidă – chiar dacă unele dintre ele se încheie prin explozii impresionante.
„Este întotdeauna mai bine să sacrificăm material decât să sacrificăm timp”, a declarat în luna ianuarie Elon Musk într-un discurs susţinut în faţa angajaţilor de la SpaceX.
Atunci, magnatul de origine sud-africană a spus că cel de-al treilea zbor al mega-rachetei Starship ar trebui „să atingă orbita” Pământului, o performanţă care nu a fost realizată în timpul primelor două teste.