Se pregătesc reguli noi pentru transportul alternativ din România.
Potrivit unei ordonanțe de urgență pusă în dezbatere publică, autoritățile din transporturi propun ca șoferii care folosesc astfel de platforme să funcționeze în același regim cu cei care practică taximetria.
Practic, să existe un număr limitat de mașini care ar urma să fie inscripționate, la fel ca taxiurile tradiționale.
Afectați vor fi însă clienții care vor avea mai puține mașini disponibile și vor plăti mai mult.
Călător: Până la Parlament?
Taximetrist: 50 de lei până acolo!
Călător: Dar de ce?
Taximetrist Nuu, nu avem ceas! Du-te la …, că e mai ieftin!
Așa sună de multe ori discuțiile dintre un taximetrist și un client grăbit să ajungă la destinație.
Tânără: ”Câteodată ei își opresc aparatele, se întâmplă să îți ia cât mai mult, să te păcălească”.
Tânăra: ”Sunt foarte agresivi în vorbire, cer prețuri foarte mari, și nu pun calculatorul acela”.
După situaţii ca acestea mulţi au început să prefere mașinile de tip ride sharing.
Cu un număr tot mai mic de clienți, cei care practică taximetria au cerut Ministerului Transporturilor să reglementeze piața transportului alternativ.
După o serie de proteste, autoritățile au lansat în dezbatere publică un proiect de ordonanță de urgență care propune, printre altele, un număr egal de licențe de taxi, autorizații pentru transportul alternativ și obligația ca mașinile să nu fie mai vechi de zece ani.
Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați: ”Astăzi se face un pic de dreptate. Până la urmă transportul de persoană nu poate să fie protecţie socială este transportul de persoane care concură la siguranța circulație și cetățeanului”.
Firmele care fac transport alternativ ar urma să fie obligate să deţină autoturismele pe care le folosesc şoferii şi să elimine astfel contractele de comodat care se practică acum.
Cătălin Codreanu, președintele Coaliției pentru Economia Digitală: ”Transformă serviciul de transport alternativ într-un serviciu mai mic de taximetrie pentru că va da puterea acelor companii care au posibiltatea de a cumpăra multe maşini. Contractul de comodat permite acum şoferului să meargă la un operator de transport care are autorizaţie, dă maşina în comodat”.
În dezbatere de la Transporturi, taximetriştii au cerut inclusiv eliminarea tarifului dinamic aplicat pe platforme și introducerea unui preț standard. Asta deși unii șoferii de taxi refuză frecvent curse dacă nu primesc cât cer.
Platformele de ride sharing afișează tariful, iar prețurile dinamice apar în anumite condiţii de trafic şi dacă este mare cererea. În plus, există și alternative, care le permit călătorilor să împartă cursă sau să aleagă o altă maşină.
Ana-Maria Borlovan, Head of Driver Operations la Uber, pentru regiunea Europei Centrale și de Est: ”Noi folosim tariful dinamic peste tot – noi ne uităm la timpul de așteptare – în momentul în care există o cerere mare atunci tarifele cresc automat, atunci şoferii sunt motivaţi să accepte cursa și pasagerul aşteaptă puţin – media este de 4 minute”.
Tânăr: ”Cred că pentru mine mi s-a părut că este un sentiment de siguranță, această platformă pe bază de reating”.
Aproximativ 50.000 de șoferi din toată țara au autorizație de transport alternativ, 27.000 fiind doar în București.