Un nou regulament european ne va permite să avem acces la cât mai multe aplicații pe telefoanele inteligente.
Practic, vom putea folosi mai multe programe create de producători aflați în concurență, indiferent de dispozitivul pe care îl avem, inclusiv mesajele private le vom putea trimite pe platforme diferite. Modificări apar și pentru marile magazine online, care vor fi obligate să afișeze produse de la mai multe branduri, și să nu limiteze oferta.
Astfel de limitări privind accesul la diferite aplicații ar urma să dispară în perioada următoare. Regulamentul european privind piețele digitale le va permite utilizatorilor să decidă singuri dacă doresc să folosească aplicațiile oferite de la bun început de marile companii sau vor același serviciu, dar de la o firmă rivală.
Bogdan Manolea, expert digital: „Posibilitatea de a alege, dacă vrei să folosești un browser, trebuie să ai întotdeauna posibilitatea să alegi între browser-ul folosit de firma al cărui sistem de operare îl folosești, dar și altele. Sau dacă folosești un motor de căutare, trebuie să nu fii obligat să folosești unul anume și să poți să alegi din mai multe care sunt existente. Sau dacă ai un serviciu de asculta servicii de muzică”.
Român: „Ar fi util pentru că aș beneficia de mult mai multe funcționalități pentru că tot navighez pe aplicații și m-ar ajuta să am cât mai multe”.
În plus, pe lângă magazinul oficial de aplicații al telefonului, utilizatorii vor avea acces la noi magazine cu alte servicii. Dezvoltatori de jocuri au cerut, de exemplu, de-a lungul timpului să li le permită accesul la orice platformă.
Băiat: „Și prețurile o să fie mai altfel având în vedere că o să fie o competiție mai mare”.
Reguli apar și pentru marile magazine online sau motoare de căutare care vor fi obligate să afișeze mai multe recomandări pentru produsele vândute.
Mirela Mărcuț, specialist digital: „Principala țintă se referă la controlorii de acces care controlează platforme mari de e-commerce, unde își vând principalele produse, introducând interzicerea celor care dețin platforma market place-ul să poată să favorizeze produsele spre deosebire de ale parților terțe”.
Autoritățile europene au desemnat șase mari companii de tehnologie, care vor trebui să îndeplinească cerințele stricte ale noii legi. În plus, cele mai importante platforme pe care le folosim zilnic sunt obligate să introducă opțiuni, astfel încât să putem să schimbăm mesajele indiferent de aplicația folosită. De exemplu, un mesaj scris pe Messenger ar trebui să fie citit pe TikTok sau WhatsApp, în condiții de securitate pentru utilizatori.
Companiile care nu respectă noile reguli riscă amenzi uriașe, de până la 10% din cifra de afaceri mondială totală anuală sau până la 20%, în cazul unor încălcări repetate. Și penalități de până la 5% din cifra de afaceri zilnic.