România și Bulgaria vor adera, oficial, la Schengen aerian și maritim la 31 martie, iar experții explică ce înseamnă acest lucru în privința prețurilor, în primul rând.
Procesul de aderare la spațiul Schengen va începe pe 31 martie pentru România și Bulgaria și se anunță, așadar, o lună interesantă pentru cele două state vecine.
Astfel, începând cu această dată, controalele la frontierele aeriene și maritime vor fi ridicate pentru România și Bulgaria. Discuțiile privind ridicarea controalelor la frontierele terestre, care ar permite celor două țări să adere în mod corespunzător la spațiul Schengen, sunt încă în curs de desfășurare.
Deși ambele națiuni sunt membre ale Uniunii Europene din 2007, ele sunt încă obligate să prezinte pașaportul la intrarea în alte țări UE, spre deosebire de mulți alți cetățeni europeni, notează Euronews.
Dar, în 2024, controalele la frontierele celor două țări vor fi simplificate și este posibil ca și multe alte aspecte să se schimbe.
Totuși, există unele speculații că România și Bulgaria ar putea călca pe urmele Croației, stat care a aderat recent la spațiul Schengen și care a fost criticată pe scară largă pentru că a crescut prețurile în general de la intrarea în spațiul Schengen.
România și Bulgaria nu vor trece, însă, la moneda euro, așa cum a procedat Croația, dar vor exista unele schimbări ce vor veni odată cu aderarea.
Elaine Warren, expert în călătorii și fondatoarea blogului The Family Cruise Companion, speră că intrarea în Spațiul Schengen nu va însemna imediat o creștere a prețurilor, ceea ce ar putea descuraja imediat potențialii turiști.
„Creșterea concurenței ar putea echilibra orice tendință de creștere prea puternică a prețurilor în cele mai vizitate locuri. În condițiile în care călătorii pot compara cu ușurință prețurile la nivel transfrontalier, hotelurile și alte întreprinderi vor dori să rămână competitive în ceea ce privește tarifele”, a spus ea pentru sursa citată.
„De asemenea, este posibil ca anumite costuri să se alinieze treptat mai mult între țările Schengen. Dar, în general, combinația de efecte – mai mulți vizitatori, dar și o concurență mai acerbă – sugerează că impactul asupra prețurilor nu va fi clar. Locurile populare ar putea înregistra creșteri modeste, în timp ce zonele rurale și prețurile de consum se vor confrunta cu presiuni descendente”, adaugă Warren.
„Nu putem nega faptul că aderarea la Schengen pare pregătită să dinamizeze enorm de mult turismul în România și Bulgaria. Economiile lor vor avea de câștigat noi oportunități substanțiale. Va fi fascinant să vedem cum vor evolua vizitele și afacerile în ambele națiuni în anii următori”, a mai spus expertul în călătorii.
Mai mult, Robert Blaszczyk, șeful departamentului de clienți strategici la o companie globală de fintech Conotoxia, deși potențialele schimbări nu sunt clare, există speranță atât pentru țări, cât și pentru vizitatori.
„Aderarea la spațiul Schengen are un impact destul de neutru asupra prețurilor din aceste țări, mai ales la început. Impactul marginal pozitiv al reducerii timpului și a costului transportului rutier nu va fi resimțit inițial”, spune el, „Pe termen lung, acesta tinde să fie compensat de o cerere mai puternică stimulată de creșterea numărului de vizitatori. Cu toate acestea, impactul asupra turismului este fără echivoc.”