Un studiu publicat recent în revista Environmental Research: Infrastructure and Sustainability dezvăluie că redirecţionarea avioanelor comerciale pentru a minimiza urmele de vapori nu ar putea fi la fel de costisitoare cum s-a estimat anterior, scrie Tech Xplore.

Oamenii de ştiinţă în domeniul mediului au efectuat simulări folosind date din studii anterioare, demonstrând că dirijarea zborurilor departe de zonele predispuse la formarea de urme de vapori ar putea fi economic fezabilă.

ULTIMELE ȘTIRI

Germania îl extrădează pe Cătălin Cherecheș

UE dă în judecată Grecia pentru că nu a revizuit planurile de risc la inundaţii

SUA: Camera Reprezentanţilor a adoptat proiectul de lege privind restricţionarea TikTok

Putin spune că este pregătit să folosească arme nucleare dacă statul rus este pus în pericol

Vezi mai multe articole din categoria tehnologie

Urmele de vapori, acele urme albe formate de avioanele la altitudini mari, contribuie semnificativ la schimbările climatice prin capturarea căldurii în atmosferă, reprezentând aproximativ 35% din impactul total al aviaţiei asupra încălzirii globale. Cercetările anterioare indică faptul că un procent mic de zboruri, între 2% şi 10%, generează majoritatea urmelor de vapori.

Pentru a explora viabilitatea redirecţionării avioanelor pentru a reduce formarea de urme de vapori, cercetătorii au utilizat date meteorologice şi satelitare pentru a dezvolta modele software şi instrumente de predicţie AI. Concluziile lor au sugerat că redirecţionarea zborurilor departe de spaţiile aeriene predispuse la formarea de urme de vapori ar putea reduce potenţial formarea acestora cu aproximativ 54%.

Continuând aceste cercetări, o echipă a analizat 85.000 de zboruri la altitudini mari şi a determinat că reducerea urmelor de vapori cu 73% ar implica doar o creştere marginală a costurilor de combustibil şi operare – respectiv 0,11% şi 0,08%. În mod remarcabil, redirecţionarea aeronavelor în acest mod ar implica doar 14% din toate zborurile, indicând fezabilitatea implementării unor astfel de măsuri la o scară mai mare.