Ungaria vrea să devină o putere maritimă, iar primul pas este să își facă propriul său port- la Trieste, în Italia. Budapesta a concesionat în 2021 zeci de hectare în orașul de la Marea Adriatică, unde construiește un port care va fi gata în 2026.
Ungaria va avea din 2026 deschidere la mare, o situație de neimaginat până de curând, din moment ce vorbim totuși despre țara stepei panonice din centrul continentului european.
Ungurii au reușit însă cumva să schimbe tot ce am învățat de-a lungul timpului la școală și se află acum la câțiva pași de a-și deschide propriul port maritim. Ungaria va avea port la Marea Adriatică, în Trieste, unde a concesionat în ianuarie 2021, pentru 60 de ani, un teren de 32 de hectare, cu o ieșire la mare de 320 de metri, de la statul italian, scrie Replica de Constanța.
Anterior, aici funcționa rafinăria Aquila, închisă în anii 80, iar în prezent Ungaria și Italia lucrează împreună pentru edificarea noului port, care va fi administrat de guvernul maghiar.
Portul care urmează să fie pus în funcțiune în 2026 este administrat de Adria Port Inc, companie deținută în proporție de 100% de către Ministerul Afacerilor Externe și al Comerțului de la Budapesta.
Valoarea totală a proiectului se ridică la 200 de milioane de euro, din care 45 de milioane au fost plătite de Italia, printr-un program național de recuperare și reziliență. Compania Adria Port Inc are însă un buget uriaș pentru dezvoltarea portului maghiar din Italia: nu mai puțin de 11,2 miliarde de euro i s-au alocat în 2019, de către guvernul ungurar.
În octombrie 2023 a fost finalizată licitația pentru realizarea unor cheiuri, dragarea căii navigabile și realizarea unei legături la rețeaua principală de drumuri.
În februarie 2024, colosul feroviar german Metrans, care are încheiat un parteneriat cu Ungaria, a anunțat preluarea operatorului croat Adria Rail, obținând astfel controlul asupra transporturilor dinspre Ungaria spre portul de la Marea Adriatică.
Portul Ungariei din Italia are planificat un trafic de aproximativ 2 milioane de tone pe an sau 78.000 de containere.
În comparație, Portul Constanța a înregistrat anul trecut un trafic total de 92,5 milioane de tone, cel mai mare din istoria sa.