Pe modelul marilor orașe europene am început și noi să punem în practică planuri pentru reducerea traficului în zonele centrale.
Este vorba, în principal, de transformarea unor străzi în artere pietonale, cu piațete și spații verzi. În Cluj-Napoca, accesul mașinilor a fost deja interzis pe mai multe străzi din centru, iar în Brașov restricțiile de circulație auto ar urma să-i vizeze în primă fază pe cei din afara orașului.
În Cluj, deja cinci dintre cele șase străzi din centru, programate să devină pietonale, au fost redate amatorilor de plimbări pe jos. Ultima este în lucru. Proiectul, început în 2020, are o valoare de 10 milioane de euro.
Femeie: „Trebuie să aibă și pietonii pe unde să meargă, nu numai mașinile”.
Bărbat: „E bine pentru noi pietonii, dar dacă mă gândesc ca șofer e greu.”
Și o parcare cu peste o sută de locuri a fost mutată. Șoferii își lasă acum mașinile la câteva străzi distanță.
Dan Tarcea, viceprimar Cluj-Napoca: „Elimină o mare parte din poluare, participă la cresterea calității vieții, asigură un spațiu în care oamenii pot să socializeze”.
În centrul istoric al Brașovului ar urma să fie interzis accesul mașinilor înmatriculate în alte județe, în zilele de weekend și de sărbătoare.
Reinhold Stadler, specialist în mobilitate urbană: „Oamenii sunt cumva încântați și sunt interesați să aibă o zonă centrală cumva redată pietonilor mult mai linistită și mult mai atractivă”.
Și zona pietonală din centrul Iașiului se va extinde, cu câteva mii de metri pătrați.
Sebastian Buraga, purtător de cuvânt primăria Iași: „Dorința noastră e ca acești mii de metri pătrați care sunt în acest moment traversate de autovehicule să dispară și pietonalul Ștefan cel Mare și Sfânt să aibă și alte rute de acces pietonale”.
Centrul orașului Buzău a fost deja transformat.
În acest an, New York-ul va face primul experiment din Statele Unite de reducere a ambuteiajelor. Șoferii vor plăti o taxă dacă vor dori să ajungă într-o anumită zonă din Manhattan.