Comisia de investigare a accidentelor de transport din Noua Zeelandă a anunţat, marţi, că va ridica înregistratorul de voce din cabina de pilotaj şi înregistratorul de date de zbor al avionului Boeing 787 al companiei LATAM Airlines.
Totul, după un incident petrecut, luni, în timpul zborului, care s-a soldat cu rănirea a peste 50 de persoane, relatează Reuters.
Cutiile negre vor oferi mai multe informaţii despre traiectoria zborului şi despre comunicaţiile dintre piloţi. LATAM nu a spus dacă a înmânat deja cutiile negre către TAIC, dar a declarat mai devreme, marţi, că va asista autorităţile relevante în orice investigaţie privind „trepidaţiile puternice” din timpul zborului.
Compania aeriană şi pasagerii aflaţi la bordul zborului dintre Sydney şi Auckland au declarat luni că avionul cu 263 de pasageri şi nouă membri ai echipajului la bord a avut o cădere bruscă în aer în timpul zborului.
„Avionul, brusc, a căzut pur şi simplu. Vreau să spun că a căzut, nu a semănat cu nimic altceva experimentat vreodată pe orice fel de turbulenţă minoră, iar oamenii au fost aruncaţi de pe scaune, s-au lovit de partea de sus a avionului, căzând apoi pe culoar”, a declarat pentru BBC pasagerul Brian Jokat.
„Vecinul meu care era la două scaune distanţă de mine, era un spaţiu între noi, imediat ce m-am trezit, m-am uitat, şi el era pe tavan şi am crezut că visez”, a povestit marţi Brian Adam Jokat, cetăţean canadian cu reşedinţa în Marea Britanie. Fotografiile făcute de el după incident arată deteriorarea plafonului, acolo unde spune el că au ajuns unii pasageri în timpul incidentului.
„Unele dintre panourile plafonului au fost rupte după ce oamenii au fost aruncaţi în sus şi au trecut prin panourile de plastic. Era sânge care ieşea din capul mai multor persoane”, a povestit Jokat, care nu a fost rănit în incident. El a spus că pasagerii care erau medici au oferit primul ajutor pentru persoanele care au fost grav rănite.
Zborul cu 272 de persoane la bord a aterizat în cele din urmă pe aeroportul din Auckland, conform programului, luni după-amiază.
Zgâlţâielile puternice din timpul incidentului a făcut însă ca 10 pasageri şi trei membri ai echipajului de cabină să ajungă la spital, a precizat compania sud-americană LATAM. O persoană se află în stare gravă, în timp ce restul au suferit răni uşoare spre moderate, a declarat un purtător de cuvânt al serviciului neozeelandez de ambulanţă Hato Hone St John, care a tratat aproximativ 50 de persoane la aeroport.
Avionul Boeing implicat în incident, un 787-9 Dreamliner, are o vechime de opt ani.
Cauza aparentei schimbări bruşte de traiectorie a avionului LATAM 800 rămâne deocamdată inexplicabilă. Experţii în siguranţă spun că majoritatea accidentelor aviatice sunt cauzate de o combinaţie de factori care trebuie să fie investigată în detaliu.
În 2008, zeci de persoane au fost rănite când un alt avion cu fuselaj lat, un Airbus 330 operat de Qantas Airways, a căzut brusc în timp ce se îndrepta spre Perth, în Australia, ca urmare a defectării unui computer care citea datele de zbor.
Autorităţile chiliene au confirmat că au deschis o anchetă în legătură cu zborul de luni al companiei LATAM şi colaborează cu colegii din Noua Zeelandă. Pentru că incidentul a avut loc în spaţiul aerian internaţional, autorităţii chiliene de investigare a accidentelor Direccion General de Aeronautica Civil (DGAC) îi revine sarcina să deschidă o anchetă. LATAM are baza în Chile, iar zborul urma să continue spre Santiago după ce făcea escala din Auckland.
Anunţul privind ridicarea cutiilor negre ale avionului de către TAIC vine în condiţiile în care în industria aviatică a fost reluată dezbaterea cu privire la durata înregistrărilor din cabina de pilotaj de când s-a aflat că datele înregistratorului de voce de pe avionul Boeing 737 MAX 9 al companiei Alaska Airlines – care a pierdut un panou în zbor, în ianuarie – au fost suprascrise.