Au început săpăturile pentru cel mai mare tunelMomentul în care mașinăria gigantică, numită cârtiță, a mușcat pentru prima dată din munte a fost marcat de o ceremonie.

Dacă totul va merge bine, peste trei ani, trenuri

Eleni și Varvara, așa au fost botezate cele două utilaje gigantice care vor fora galeriile gemene ale tunel

Eleni și-a început munca după ce doi preoți au binecuvântat lucrarea, iar pe buton au apăsat – într-un efort simbolic – constructori și politicieni.

Așa numita cârtiță, cu un diametru de 8,6 metri, care a costat aproape 18 milioane de euro, va înainta cu 15 metri pe zi. Vorbim despre cel mai complex proiect de infrastructură din România din ultimii 30 de ani. tunel

Utilajul sapă, evacuează pământul și în locul masei dizlocate montează, în același timp, segmentele de inel. Simultan, pompează cimentul care fixeaza plăcile de beton.

Sotiris Koropoulis, director de proiect AKTOR SA: „Înăuntru sunt câteva pistoane uriașe care împing segmentele din față și, împingandu-le, simultan, macină piatra ca să fie excavată mai ușor”.

Pe șantier mai sunt așteptate două cârtițe, care vor fora cel de-al doilea tunel

Ionuț Săvoiu, sectetar de stat în Ministerul Transporturilor:

„Undeva, în 2026, ar trebui să fie date în folosință, dacă lucrurile decurg normal și nu apar alte probleme”.

Nu toți sunt așa încrezători, mai ales că lucrările ar fi trebuit sa fie gata anul acesta.

Octavian Movilianu, vicepreședinte PRO Infrastructura:

„În cel mai optimist caz, aici putem fi gata în vreo 3-4 ani. Avem și alte blocaje în alte puncte pe șantier”.

Reabilitarea căii ferate Brașov-Sighișoara costă peste un miliard de euro. Lucrările au început în 2020, după trei ani de licitații și sunt în mare întârziere.

Monica Mihăileanu, director general adjunct CFR SA: „Avem 25% stadiu fizic actual pe tot proiectul”.

La finalizarea proiectului, trenul va parcurge distanța Brașov – Sighișoara într-o oră. Acum, garniturile circulă cu 40 km/h, iar deplasarea durează mai bine de trei ore.