Autoritățile din Libia vor lansa o anchetă privind acuzațiile de management defectuos la corporația petrolieră națională a țării.
Oficialii spun că până la 40% din combustibilul importat – în valoare de miliarde de euro – este reexportat și scos ilegal din țară cu profit.
Sursele afirmă că majoritatea combustibilului importat provine din Rusia, prin intermediul unor terți din Turcia.
Autoritățile libiene au declarat că vor investiga acuzațiile de management defectuos în cadrul Corporației Naționale de Petrol a țării, iar oficialii au declarat că această contrabandă galopantă contribuie la alimentarea războiului civil din Sudan, conform The Guardian.
Mohamed al-Menfi, Președintele Consiliului Prezidențial, va lansa o anchetă în această săptămână, al cărei domeniu de aplicare va acoperi probabil și practica generalizată a contrabandei cu combustibil și beneficiarii săi cheie.
Acuzațiile, care variază de la risipă la corupție, nu sunt doar o chestiune internă libiană. Oficialii au declarat că o contrabandă larg răspândită a contribuit la furnizarea de combustibil pentru forțele paramilitare de sprijin rapid care luptă în Sudan, un aspect subliniat într-un raport recent prezentat Consiliului de Securitate al ONU. Este posibil ca o parte din bani să ajungă, de asemenea, indirect la Grupul Wagner, susținut de Rusia, acum redenumit Africa Corps.
Deși Libia este o țară bogată în petrol, aceasta importă cea mai mare parte a combustibilului, deoarece micile sale rafinării interne nu produc suficient pentru a satisface nevoile interne. În loc să-i subvenționeze direct pe libienii mai săraci, Guvernul de la Tripoli vinde combustibilul importat la prețuri puternic subvenționate. Benzina se vinde adesea cu o reducere de 90% față de prețul pieței.
Oficialii spun că până la 40% din combustibilul importat – în valoare de miliarde de euro – este apoi reexportat și scos ilegal din țară cu profit.
Libia a fost guvernată de două administrații în estul și vestul țării de când Muammar Gaddafi a fost răsturnat în 2011, în urma unei revolte susținute de NATO. Eforturile multiple ale oficialilor ONU de a organiza alegeri la nivel național și de a crea un guvern unificat au eșuat.
Cea mai recentă luptă pentru putere a ieșit la iveală atunci când Guvernatorul băncii centrale libiene, Sadiq al-Kabir, a scris o scrisoare deschisă Prim-ministrului libian de la Tripoli, Abdel Hamid Dabaiba, în legătură cu cheltuielile publice nesustenabile.
Moneda libiană s-a depreciat deja cu 78% față de dolar din 2016. Un document intern al NOC din septembrie 2023 afirmă că costul umflat al subvențiilor a devenit aproape jumătate din valoarea veniturilor din energie.
Sursele afirmă că majoritatea combustibilului importat provine din Rusia, prin intermediul unor terți din Turcia, și este vândut în mod ilicit în Europa cu un profit mare de către contrabandiști, lăsând libienii obișnuiți să stea la cozi de multe ore pentru benzină.
Un oficial libian a declarat: „Grupul Wagner transportă acest combustibil peste graniță în Sudan. Dacă închidem granița dintre Libia și Sudan pentru combustibil, războiul din Sudan va lua sfârșit. Nu este un război de înaltă tehnologie ca în Ucraina. Este un război vechi, care implică mașini 4×4, iar fără combustibil se va opri.”
Citește și