În curând am putea avea zboruri mai scurte cu mai puține întârzieri și, desigur, emisii poluante reduse, cel puțin în Europa.
După 3 ani de negocieri, europarlamentarii au votat în sfârșit regulamentul conform căruia avioanele vor putea zbura pe traseul cel mai scurt, economisind timp și bani.
România a implementat deja dirijarea aeronavelor după acest sistem din 2019, dar măsura este greu de pus în practică din cauza războiului din Ucraina, care a dus la aglomerarea traficului în spațiul nostru aerian.
Ca pasageri, avem întotdeauna impresia că zburăm din punctul A în punctul B fără ocolișuri, însă europarlamentarii spun că lucrurile nu stau chiar așa.
Jean Marian Marinescu, europarlamentar: „O rută directă înseamnă ruta păsării în zbor. Așa se spune. Da, nu zboară pasărea între două puncte, să zboare și avionul. Nu zburăm între două puncte din diverse motive. Companiile aeriene încearcă să își micșoreze costurile pentru că aleg ruta care determină costuri cele mai mici de taxe de survol. Companiile de control de trafic încearcă să păstreze avionul cât mai mult pe teritoriul țării respective ca să primească cât mulți bani pe taxa de survol.”
Soluția ar veni, însă odată cu introducerea unui sistem numit „Cerul Unic European”, asupra căruia europarlamentarii au căzut de acord.
Regulamentul care se negociază de mai bine de trei ani între eurodeputati și statele membre a fost aprobat în sfârșit de către Comisia de Transport din Parlamentul European. Cerul Unic European trebuie să asigure trase directe, ceea ce ar înseamna reducerea emisiilor de carbon, iar pentru pasageri se traduce în întârzieri mai puține și zboruri mai scurte. Să luam de exemplu un avion care pleacă de la Bruxelles spre Romania.
Fiecare minut de combustibil ars în aer înseamnă mai multe noxe în atmosferă, spun piloții.
Cătălin Prunariu, director de zbor TAROM: „Pe o rută finită, cele 10 minute-5 minute întârziere sau de câștig reprezintă în economia generală, într-un an de zile de exemplu, foarte mult, dacă la fiecare rută se câștigă 10 minute, gândiți-vă că o companie aeriană medie, compania națională, are o medie de 60 de zboruri pe zi, 10 minute, înseamnă 600 de minute.”
Planul zborurilor pe ruta cea mai scurta poate întâlni, însă și alte piedici cum ar fi, în cazul Ungariei, încărcarea de trafic.
Adrian Cojoc, director ROMATSA: „Nu face față la nivelul de trafic cu resursa umană de care dispune și condițiile tehnice, deci sistemul lor de dirijare.
Reporter: Din cauza asta apar devieri de rută?
Adrian Cojoc, director ROMATSA: Bineînțeles, da.”
Regulamentul privind „Cerul Unic European” va fi aplicat, cel mai devreme, după alegerile europarlamentare.