John Barnett a lucrat pentru Boeing timp de 32 de ani, până când s-a pensionat în 2017.
În zilele dinaintea decesului său, el dăduse declaraţii într-un proces de denunţare împotriva companiei.
Boeing a declarat că a fost întristată de vestea decesului lui Barnett. Medicul legist din comitatul Charleston a confirmat luni decesul său pentru BBC.
Acesta a declarat că bărbatul de 62 de ani a murit în urma unei răni „autoprovocate” pe 9 martie, iar poliţia investighează cazul.
ULTIMELE ȘTIRI
Adrian Sârbu: Democrația a deraiat. Găștile de partid promovează impostura și prăduiesc banii de la buget. Principiile de guvernanță sunt sfidate. Și interesul tău, ca votant și plătitor de taxe
Ciolacu: În 2023 au fost cele mai mari investiţii nete în economie de după Revoluţie, de 38,3 miliarde euro
Denunţătorul Boeing a fost găsit mort în SUA
Avertisment. Preţul bananelor va creşte, avertizează experţii
Vezi mai multe articole din categoria social
Barnett a lucrat pentru gigantul american al avioanelor timp de 32 de ani, până la pensionarea sa în 2017 din motive de sănătate.
Din 2010, el a lucrat ca manager de calitate la uzina din North Charleston care produce 787 Dreamliner, un avion de ultimă generaţie folosit în principal pe rutele de lung curier.
În 2019, Barnett a declarat pentru BBC că muncitorii aflaţi sub presiune au montat în mod deliberat pe linia de producţie piese care nu corespund standardelor la aeronave.
De asemenea, el a spus că a descoperit probleme grave cu sistemele de oxigen, ceea ce ar putea însemna că una din patru măşti de respiraţie nu ar funcţiona în caz de urgenţă.
El a declarat că, la scurt timp după ce a început să lucreze în Carolina de Sud, a devenit îngrijorat de faptul că presiunea pentru a construi noi aeronave a însemnat că procesul de asamblare a fost grăbit şi că siguranţa a fost compromisă, lucru negat de companie.
Ulterior, acesta a declarat pentru BBC că muncitorii nu au respectat procedurile menite să urmărească componentele în fabrică, permiţând astfel ca unele componente defecte să dispară.
El a spus că, în unele cazuri, piese sub standarde au fost chiar scoase din tomberoanele de rebuturi şi montate pe avioanele care erau în curs de construcţie pentru a preveni întârzierile pe linia de producţie. De asemenea, a afirmat că testele efectuate pe sistemele de oxigen de urgenţă care urmează să fie montate pe 787 au arătat o rată de eşec de 25%, ceea ce înseamnă că unul din patru ar putea să nu se activeze într-o situaţie de urgenţă în viaţa reală.
Barnett a declarat că a alertat managerii cu privire la preocupările sale, dar nu s-a luat nicio măsură.
Boeing a negat afirmaţiile sale. Cu toate acestea, o analiză din 2017 a autorităţii de reglementare din SUA, Administraţia Federală a Aviaţiei (FAA), a confirmat unele dintre îngrijorările lui Barnett. Aceasta a stabilit că locaţia a cel puţin 53 de piese „neconforme” din fabrică era necunoscută şi că acestea erau considerate pierdute. Boeing a primit ordin să ia măsuri de remediere.
În ceea ce priveşte problema buteliilor de oxigen, compania a declarat că, în 2017, a „identificat unele butelii de oxigen primite de la furnizor care nu se desfăşurau corect”. Dar a negat că vreuna dintre ele a fost montată efectiv pe aeronave.
După ce s-a pensionat, el s-a angajat într-o acţiune în justiţie împotriva companiei. El a acuzat-o că i-a denigrat caracterul şi i-a împiedicat cariera din cauza problemelor pe care le-a semnalat – acuzaţii respinse de Boeing.
La momentul decesului său, Barnett se afla în Charleston pentru interviuri juridice legate de acest caz.
Săptămâna trecută, el a dat o declaraţie oficială în care a fost interogat de avocaţii Boeing, înainte de a fi interogat de propriul său avocat. El urma să fie supus unui nou interogatoriu sâmbătă. Când nu a apărut, au fost făcute cercetări la hotelul unde era cazat. Ulterior, acesta a fost găsit mort în camionul său din parcarea hotelului.
Avocatul său a descris, pentru BBC, moartea lui Barnett ca fiind „tragică”.
Într-o declaraţie, Boeing a transmis: „Suntem întristaţi de moartea domnului Barnett, iar gândurile noastre sunt alături de familia şi prietenii săi”.
Moartea sa survine într-un moment în care standardele de producţie atât la Boeing, cât şi la furnizorul său cheie Spirit Aerosystems sunt supuse unei examinări intense. Aceasta, în urma unui incident petrecut la începutul lunii ianuarie, când o uşă de ieşire de urgenţă nefolosită a explodat de la un Boeing 737 Max nou-nouţ la scurt timp după decolarea de pe Aeroportul Internaţional Portland. Un raport preliminar al Consiliului Naţional de Siguranţă a Transporturilor din SUA a sugerat că patru şuruburi cheie, concepute pentru a menţine uşa în siguranţă, nu erau montate.
Săptămâna trecută, FAA a declarat că un audit de şase săptămâni al companiei a descoperit „multiple cazuri în care compania nu ar fi respectat cerinţele de control al calităţii producţiei”.