Serviciile desemnate cu peste 45 milioane de utilizatori activi în UE au obligaţia de a atenua riscurile legate de procesele electorale.
CE recomandă platformelor online foarte mari şi motoarelor de căutare să îşi consolideze procesele interne.
Printre măsurile de atenuare incluse în orientări, platformele online foarte mari şi motoarele de căutare ar trebui să promoveze informaţiile oficiale privind procesele electorale.
Comisia Europeană a publicat marţi orientări privind măsurile recomandate pentru platformele online foarte mari şi motoarele de căutare pentru a atenua riscurile care ar putea avea un impact asupra alegerilor, cu orientări specifice pentru viitoarele alegeri pentru Parlamentul European din iunie.
Potrivit unui comunicat al CE, serviciile desemnate cu peste 45 milioane de utilizatori activi în UE au obligaţia de a atenua riscurile legate de procesele electorale, protejând în acelaşi timp drepturile fundamentale, inclusiv dreptul la libertatea de exprimare.
CE recomandă platformelor online foarte mari şi motoarelor de căutare să îşi consolideze procesele interne, inclusiv prin înfiinţarea de echipe interne cu resurse adecvate, utilizând analizele şi informaţiile disponibile cu privire la riscurile specifice contextului local şi la utilizarea serviciilor lor de către utilizatori pentru a căuta şi a obţine informaţii înainte, în timpul şi după alegeri, pentru a-şi îmbunătăţi măsurile de atenuare.
Printre măsurile de atenuare incluse în orientări, platformele online foarte mari şi motoarele de căutare ar trebui să promoveze informaţiile oficiale privind procesele electorale, să pună în aplicare iniţiative de educaţie în domeniul mass-mediei şi să îşi adapteze sistemele de recomandare pentru a capacita utilizatorii şi a reduce monetizarea şi viralitatea conţinutului care ameninţă integritatea proceselor electorale. În plus, publicitatea politică ar trebui să fie etichetată în mod clar ca atare, în perspectiva noului regulament privind transparenţa şi vizarea unui public-ţintă în publicitatea politică.
„Platformele online foarte mari şi motoarele de căutare online foarte mari ale căror servicii ar putea fi utilizate pentru a crea şi/sau disemina conţinut de A.I. generativ ar trebui să evalueze şi să atenueze riscurile specifice legate de A.I., de exemplu prin etichetarea clară a conţinutului generat de A.I. (cum ar fi deep fake), prin adaptarea în consecinţă a termenilor şi condiţiilor lor şi prin asigurarea respectării lor în mod adecvat”, se mai arată în comunicat.
Conform acestuia, orientările includ măsuri specifice înainte de viitoarele alegeri europene. Având în vedere dimensiunea lor transfrontalieră şi europeană unică, platformele online foarte mari şi motoarele de căutare ar trebui să se asigure că sunt disponibile şi distribuite suficiente resurse şi măsuri de atenuare a riscurilor într-un mod proporţional cu evaluările riscurilor. Orientările încurajează, de asemenea, cooperarea strânsă cu Grupul operativ al Observatorului european al mass-mediei digitale (EDMO) în ceea ce priveşte alegerile europene din 2024.
„Măsurile specifice de atenuare pe care ar trebui să le ia o platformă online foarte mare sau un motor de căutare depind de particularităţile serviciului lor şi de profilul lor de risc. Orientările reprezintă cele mai bune practici pentru atenuarea riscurilor legate de procesele electorale în acest moment. Ca atare, platformele online foarte mari şi motoarele de căutare care nu respectă prezentele orientări trebuie să demonstreze Comisiei că măsurile luate sunt la fel de eficace în atenuarea riscurilor. În cazul în care primeşte informaţii care pun la îndoială caracterul adecvat al unor astfel de măsuri, Comisia poate solicita informaţii suplimentare sau poate iniţia proceduri oficiale în temeiul Actului legislativ privind serviciile digitale”, arată CE.
Citește și