CFR Marfă scoate la vânzare Hotelul Express, situat în centrul staţiunii Predeal.

Hotelul a fost scos la vânzare în cadrul procesului amplu de valorificare a activelor neutilizate în activitatea de transport feroviar de mărfuri pe care compania îl derulează pentru a restitui ajutorul de stat considerat de Comisia Europeană ilegal.

Preţul de ofertare, la care se adaugă TVA, este de 15 milioane de lei, activul aflându-se sub sechestrul ANAF.

„Deoarece CFR Marfă se află în situaţia de a restitui un ajutor de stat considerat ilegal de către Comisia Europeană, societatea desfăşoară un proces amplu de valorificare a activelor neutilizate în activitatea de transport feroviar de mărfuri. Astfel, în conformitate cu articolul 248 din Codul de Procedură Fiscală, CFR Marfă a decis să valorifice toate activele care nu au o utilitate directă în activitatea de exploatare, inclusiv spaţiul hotelier deţinut în staţiunea Predeal”, se spune într-un comunicat al transportatorului feroviar de marfă, remis vineri AGERPRES.

Hotelul, integrat în circuitul turistic în 2014 şi clasificat la 3 stele, este compus din 23 de camere duble, patru apartamente şi două camere triple, cu un restaurant ce poate găzdui până la 60 de persoane, o bucătărie complet echipată, o sală de conferinţe cu o capacitate de 60 de locuri, o sală de fitness şi spaţii administrative.

Cu o structură arhitecturală de aproximativ 2.500 de metri pătraţi de tip demisol+parter+2 etaje+mansardă, hotelul poate fi o destinaţie potrivită pentru vacanţe individuale, tabere sau întâlniri de afaceri. Sala de conferinţe poate susţine organizarea de workshop-uri, congrese, training-uri, şedinţe, prezentări sau lansări de produse, iar pentru cei activi hotelul poate fi un punct de plecare pentru o varietate de activităţi în aer liber: drumeţii pe munte, ski sau snowboarding în sezonul rece sau excursii de descoperire a zonei.

Cu datorii ce depăşesc 4 miliarde de lei, compania CFR Marfă va fi închisă, iar în locul ei se va înfiinţa o nouă companie cu capital mixt – de stat şi privat – Carpatica Feroviar. CFR Marfă va funcţiona în paralel cu noua companie, timp de jumătate de an, iar din 2025 va rămâne pe piaţă doar Carpatica Feroviar.

Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a organizat la începutul lunii martie o dezbatere publică privind proiectul de Hotărâre a Guvernului privind înfiinţarea Carpatica Feroviar. Potrivit Notei de fundamentare care însoţeşte proiectul de HG, societatea va avea obligaţia legală de a asigura transporturile strategice ale statului român, contrabalansându-se riscul de refuz al societăţilor de transport private de a executa anumite transporturi feroviare sau chiar imposibilitatea acestora de a le prelua, în situaţii de criză.

„Asigurarea transportului de marfă pe cale ferată reprezintă un serviciu de interes strategic, sincopele în funcţionarea acestuia generează perturbări grave în funcţionarea principalelor ramuri economice de activitate. Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2023 (pandemia covid-19, criza energetică, alimentară şi a transporturilor, precum şi conflictele din apropierea graniţelor) au accentuat nevoia investiţiilor în sectorul feroviar, respectiv importanţa existenţei unui operator feroviar de stat, apt să execute necondiţionat toate transporturile necesare, conform cerinţelor agreate la nivelul României din UE şi NATO. Statul român are obligaţia de a recupera, cu celeritate, ajutorul de stat declarat ilegal prin Decizia Comisiei Europene C(2020) 1115 final din 24.02.2020 (în continuare, Decizia), acordat Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă ‘CFR Marfă’ SA (denumit în continuare CFR Marfă). Nerecuperarea urgentă a ajutorului de stat (2,6 miliarde lei + dobânzi) poate conduce la costuri accesorii a căror valoare poate mări considerabil suma declarată ca ajutor de stat. Ţinând cont de situaţia în care se regăseşte CFR Marfă, faţă de care obiectivul principal al statului român este rambursarea ajutorului de stat ilegal şi punerea în aplicare a Deciziei, se creează nevoia înfiinţării unei noi companii viabile de interes strategic, pentru deservirea nevoilor de apărare a ţării. Orice întârziere în adoptarea măsurilor prezentate poate periclita activitatea de transport feroviar de marfă şi poate afecta decisiv industriile direct dependente de resursele deţinute, iar, în ceea ce priveşte punerea în aplicare a Deciziei C(2020) 1115 final a Comisiei Europene, creşte riscul declanşării procedurii de infringement faţă de statul român”, explică Nota de fundamentare.