Prăbuşirea podului Francis Scott Key din Baltimore i-ar putea costa pe asiguratori câteva miliarde de dolari, sub formă de despăgubiri, potrivit unor surse.
Totuși, este prea devreme pentru a calcula pierderile financiare totale probabile ale tragediei care a închis unul dintre cele mai aglomerate porturi din Statele Unite.
Şase persoane sunt încă dispărute după ce o coliziune cu o navă portacontainere sub pavilion Singapore a distrus podul emblematic, forţând închiderea portului Baltimore.
Momentul redeschiderii portului fiind necunoscut, asigurătorii şi analiştii evaluează acum pierderile probabile suportate de asiguratori în mai multe linii de produse, inclusiv proprietăţi, mărfuri, maritime, răspundere, credit comercial şi întreruperi neprevăzute ale afacerilor.
„În timp ce costul total al prăbuşirii podului şi revendicările asociate nu vor fi clare ceva timp, este probabil să ajungă la miliarde de dolari”, a declarat Mathilde Jakobsen, director senior pentru analiză la agenţia de rating de asigurări AM Best.
Asigurarea de răspundere civilă a navelor, care acoperă daunele şi vătămările aduse mediului marin, este realizată prin asigurători de protecţie şi despăgubiri cunoscuţi sub numele de P&I Clubs.
Grupul Internaţional de Cluburi P&I asigură colectiv aproximativ 90% din tonajul oceanic al lumii, iar cluburile P&I membre se reasigură reciproc, împărţind daune de peste 10 milioane de dolari.
Potrivit AM Best, grupul deţine o acoperire generală de reasigurare pentru pierderi de până la o valoare de 3,1 miliarde de dolari.
Analistul de la Moody’s Ratings Brandan Holmes a spus că aproximativ 80 de reasigurători diferiţi au oferit această acoperire asigurătorilor navei.
„Deşi pretenţia totală este de aşteptat să fie mare, este puţin probabil să fie semnificativă pentru reasigurătorii individuali, deoarece va fi răspândită pe atât de mulţi”, a spus el.
Asigurătorul Britannia P&I a declarat că nava container Dali a fost introdusă în clubul, adăugând că lucrează îndeaproape cu managerul navei şi autorităţile relevante pentru a stabili faptele şi pentru a se asigura că această situaţie este rezolvată rapid şi profesionist.
Estimările iniţiale ale costului reconstrucţiei podului, care ar putea fi plătit de guvernul federal, se ridică la 600 de milioane de dolari, a declarat compania de analiză economică IMPLAN.
Închiderea portului pentru doar o lună ar putea înregistra o pierdere totală de 28 de milioane de dolari pentru statul Maryland, potrivit analizei IMPLAN.
„Perturbarea economică şi durerea resimţită de întreprinderi şi persoane din Maryland şi zona economică din Baltimore vor fi larg răspândite şi probabil că va dura ani pentru a înţelege pe deplin şi a compensa pe cei afectaţi”, a declarat Julien Horn, partener pentru Ports & Terminals and Logistics, la brokerul de asigurări McGill şi Partenerii.