John Barnett, fost angajat al Boeing, găsit mort în SUA, ridicase îngrijorări cu privire la standardele de producție ale companiei.
Barnett lucrase la producția avioanelor 787 Dreamliner și exprimase preocupări legate de presiunea asupra muncitorilor și grăbirea procesului de asamblare.
Moartea lui Barnett vine într-un context de examinare intensă a standardelor de producție la Boeing și furnizorul său Spirit Aerosystems, după incidente precum explozia unei uși de ieșire de urgență și descoperiri recente ale FAA privind deficiențele în controlul calității producției la Boeing.
Un fost angajat al Boeing, cunoscut pentru faptul că a exprimat îngrijorări cu privire la standardele de producție ale firmei, a fost găsit mort în SUA, scrie BBC.
John Barnett a lucrat pentru Boeing timp de 32 de ani, până la pensionarea sa în 2017.
În zilele dinaintea decesului său, el dăduse declarații într-un proces de denunțare împotriva companiei.
Boeing a declarat că a fost întristată de vestea decesului domnului Barnett. Medicul legist din comitatul Charleston a confirmat luni decesul său pentru BBC.
Acesta a declarat că bărbatul de 62 de ani a murit în urma unei răni „autoprovocate” pe 9 martie, iar poliția investighează.
Domnul Barnett a lucrat pentru gigantul american al avioanelor timp de 32 de ani, până la pensionarea sa în 2017 din motive de sănătate.
Din 2010, el a lucrat ca manager de calitate la uzina din North Charleston care produce 787 Dreamliner, un avion de ultimă generație folosit în principal pe rutele de lung curier.
În 2019, Barnett a declarat pentru BBC că muncitorii aflați sub presiune au montat în mod deliberat pe linia de producție piese care nu corespund standardelor la aeronave.
De asemenea, el a spus că a descoperit probleme grave cu sistemele de oxigen, ceea ce ar putea însemna că una din patru măști de respirație nu ar funcționa în caz de urgență.
El a declarat că, la scurt timp după ce a început să lucreze în Carolina de Sud, a devenit îngrijorat de faptul că presiunea pentru a construi noi aeronave a însemnat că procesul de asamblare a fost grăbit și că siguranța a fost compromisă, lucru negat de companie.
Ulterior, acesta a declarat că muncitorii nu au respectat procedurile menite să urmărească componentele în fabrică, permițând astfel ca unele componente defecte să dispară.
El a spus că, în unele cazuri, piese sub standarde au fost chiar scoase din tomberoanele de rebuturi și montate pe avioanele care erau în curs de construcție pentru a preveni întârzierile pe linia de producție.
De asemenea, el a afirmat că testele efectuate pe sistemele de oxigen de urgență care urmează să fie montate pe 787 au arătat o rată de eșec de 25%, ceea ce înseamnă că unul din patru ar putea să nu se activeze într-o situație de urgență în viața reală. Barnett a declarat că a alertat managerii cu privire la preocupările sale, dar nu s-a luat nicio măsură.
Boeing a negat afirmațiile sale. Cu toate acestea, o analiză din 2017 a autorității de reglementare din SUA, Administrația Federală a Aviației (FAA), a confirmat unele dintre îngrijorările dlui Barnett.
Aceasta a stabilit că locația a cel puțin 53 de piese „neconforme” din fabrică era necunoscută și că acestea erau considerate pierdute. Boeing a primit ordin să ia măsuri de remediere.
În ceea ce privește problema buteliilor de oxigen, compania a declarat că, în 2017, a „identificat unele butelii de oxigen primite de la furnizor care nu se desfășurau corect”. Dar a negat că vreuna dintre ele a fost montată efectiv pe aeronave. După ce s-a pensionat, el s-a angajat într-o acțiune în justiție de lungă durată împotriva companiei.
Moartea sa survine într-un moment în care standardele de producție atât la Boeing, cât și la furnizorul său cheie, Spirit Aerosystems, sunt supuse unei examinări intense.
Acest lucru vine în urma unui incident petrecut la începutul lunii ianuarie, când o ușă de ieșire de urgență nefolosită a explodat de la un Boeing 737 Max nou-nouț la scurt timp după decolarea de pe Aeroportul Internațional Portland.
Un raport preliminar al Consiliului Național de Siguranță a Transporturilor din SUA a sugerat că patru șuruburi cheie, concepute pentru a menține ușa în siguranță, nu erau montate.
Săptămâna trecută, FAA a declarat că un audit de șase săptămâni al companiei a descoperit „multiple cazuri în care compania nu ar fi respectat cerințele de control al calității producției”.
Citește și