Intel crește, iar Nvidia va pierde monopolul pe piața cipurilor A.I..
Vom interacționa cu AI în multe domenii: contabilitate, avocatură sau consilieri de carieră.
Roboții cu inteligență vor fi construiți cu ajutorul aspectului uman.
Se vorbește mult de inteligența artificială, însă puțini sunt cei care își asumă declarații cu privire la cum vor schimba concret programele A.I. societatea per ansamblu. Revista Forbes publică cinci previziuni pe care la face chiar…inteligența artificială. Unele sunt previzibile, altele mai puțin.
Nvidia este cea mai tare companie din lume în acest moment. A fost cel mai mare beneficiar al boom-ului actual al inteligenței artificiale generative, cu o capitalizare de piață care a urcat vertiginos de la sub 300 de miliarde de dolari la sfârșitul anului 2022 la peste 2 trilioane de dolari în prezent.
Dar poziția Nvidia ca unic furnizor dominant de cipuri pentru inteligența artificială nu poate și nu va dura.
Ceea ce a construit Nvidia este dificil, dar nu imposibil, de replicat. Un AMD în revenire se profilează ca un furnizor alternativ credibil de GPU-uri avansate, cu noul său cip de ultimă generație MI300, care este pe cale să devină disponibil pe scară largă. Marile companii de tehnologie – Amazon, Microsoft, Alphabet, Meta – investesc masiv pentru a-și dezvolta propriile cipuri de inteligență artificială, pentru a reduce dependența de Nvidia. Sam Altman, de la OpenAI, caută capital de până la trilioane de dolari pentru a construi o nouă companie de cipuri pentru a diversifica oferta mondială de hardware de inteligență artificială.
Numai Intel deține și operează propriile sale instalații de fabricare a cipurilor.
Capacitatea de a fabrica cipuri a devenit un atu geopolitic vital. Un exemplu concret: Dependența totală a Chinei de furnizorii străini de semiconductori a permis Statelor Unite să împiedice industria chineză de inteligență artificială prin interzicerea importului de cipuri de inteligență artificială în China.
Chiar dacă întreaga lume vorbește despre inteligența artificială în acest moment, numărul de puncte de contact pe care o persoană obișnuită le are în prezent cu sistemele de inteligență artificială de ultimă generație este limitat: poate o interogare ocazională la ChatGPT sau Google Bard/Gemini.
Până în anul 2030, acest lucru se va schimba în mod dramatic.
Vom folosi inteligența artificială ca asistenți personali, tutori, consilieri de carieră, terapeuți, contabili și avocați.
Acestea vor fi omniprezente în viața noastră profesională: vor efectua analize, vor scrie coduri, vor construi produse, vor vinde produse, vor sprijini clienții, vor coordona echipe și organizații, vor lua decizii strategice.
Explozia actuală a inteligenței artificiale s-a desfășurat aproape în întregime în domeniul digital.
Modelele generative care pot dialoga în cunoștință de cauză pe orice subiect, pot produce videoclipuri de înaltă calitate la cerere sau pot scrie coduri complexe reprezintă progrese importante în domeniul inteligenței artificiale. Însă toate aceste progrese au loc în lumea software-ului, în lumea biților.
Există un cu totul alt domeniu care așteaptă să fie transformat de inteligența artificială de ultimă oră de astăzi: lumea fizică, lumea atomilor.
Până în 2030, comportamentul agentic va deveni un element fundamental, esențial al oricărui sistem avansat de inteligență artificială.
Ceea ce numim astăzi prin termenul generic de „agenți” este, de fapt, doar un set de capacități de bază pe care le posedă orice entitate cu adevărat inteligentă: capacitatea de a gândi pe termen lung, de a planifica și de a acționa în vederea atingerii unor obiective cu finalitate deschisă. Devenirea „agenților” este starea finală naturală și inevitabilă pentru inteligența artificială de astăzi. Sistemele de inteligență artificială de ultimă generație din 2030 nu vor genera doar rezultate atunci când li se va cere; ele vor face lucruri.
Acest lucru se va schimba mult mai brusc decât apreciază majoritatea oamenilor. Înainte de sfârșitul deceniului, pierderea locurilor de muncă cauzată de inteligența artificială va fi o realitate concretă și presantă în viața de zi cu zi a cetățenilor.
Începem deja să vedem canari în mina de cărbune. Luna trecută, gigantul fintech Klarna a anunțat că noul său sistem de inteligență artificială pentru serviciul clienți se ocupă de munca a 700 de agenți umani cu normă întreagă. Compania de detectare a plagiatului Turnitin a preconizat recent că își va reduce forța de muncă cu 20% în următoarele 18 luni, datorită progreselor în domeniul inteligenței artificiale.
În anii următori, organizațiile vor descoperi că pot crește profitabilitatea și productivitatea prin utilizarea inteligenței artificiale pentru a efectua din ce în ce mai multe activități care înainte necesitau intervenția oamenilor. Acest lucru se va întâmpla în toate industriile și categoriile de salarizare: de la agenții de servicii pentru clienți la contabili, de la cercetătorii de date la casieri, de la avocați la agenți de securitate, de la grefieri la patologii, de la șoferi de taxi la consultanți în management, de la jurnaliști la muzicieni.
Citește și