Păpuşa Barbie, unul dintre cele mai importante simboluri ale culturii populare, aniversează 65 de ani de existenţă, relatează Reuters.
Păpuşa originală Barbie, creată de Mattel în 1959 şi având caracteristici emblematice precum părul blond, costumul de baie alb-negru, ochii migdalaţi, a fost inspirată de fiica creatoarei Ruth Handler, Barbara.
În 2024 însă, când Barbie îşi celebrează cea de-a 65-a aniversare, celebrele păpuşi sunt produse într-o diversitate de culori ale tenului, texturi ale părului, forme ale corpului şi nu numai.
”Barbie era pe vremuri o reflexie singulară a frumuseţii şi mai degrabă unidimensională. Astăzi, există multe Barbie şi avem numeroase perspective ale brandului”, a declarat pentru Reuters vicepreşedinta executivă şi directoarea globală Barbie & Dolls, Lisa McKnight, la Centrul de Design Mattel din Los Angeles.
Barbie este fabricată în 35 de nuanţe de piele, 97 de stiluri de coafură şi nouă tipuri de corp, iar gama include de asemenea păpuşi cu scaune rulante, sindrom Down, vitiligo, care poartă mărimi mari, dar şi neutre din punctul de vedere al genului. Păpuşile Barbie au întruchipat, de-a lungul vremii, 250 de profesii.
Păpuşa este totodată un reper pentru lumea modei după ce a inspirat trendul Barbiecore şi a ajutat mulţi renumiţi hair stilişti şi creatori de modă, cum ar fi Karl Lagerfeld, să-şi înceapă cariera.
Succesul comercial al peliculei ”Barbie”, în regia Gretei Gerwig, cu Margot Robbie şi Ryan Gosling în distribuţie şi care a obţinut opt nominalizări la Oscar în 2023, a adăugat o nouă dimensiune emoţională celebrei păpuşi.
Realizările nu s-au întâmplat însă peste noapte.
”Sunt atât de recunoscătoare că nu am crescut cu Barbie”, a spus Gloria Steinem, activistă în domeniul drepturilor femeilor, în documentarul Hulu dedicat Barbie în 2018 şi intitulat ”Tiny Shoulders: Rethinking Barbie”.
”Barbie era tot ceea ce noi nu voiam să fim şi ni se spunea să fim”, a adăugat ea, referindu-se la activitatea ei ca feministă de valul al doilea, susţinătoare a egalităţii în anii 60 şi 70.
Chiar şi în ziua de azi, păpuşa este în continuare asociată cu proporţii corporale nerealiste, roluri de gen şi standarde de frumuseţe eurocentrice.
În timp ce analizează aceste temeri, Mattel creează în continuare sortimente diverse, care arată bine în roz.
Brandul este deschis unor perspective diverse şi nu se limitează la cele ale designerilor săi.
”Cel mai important pentru noi este să integrăm sfaturi provenite de la diferite comunităţi atunci când facem designul”, a spus Kim Culmone, vicepreşedinta departamentului Barbie Design din cadrul Mattel.
Concomitent cu extinderea brandului, unele practici au fost păstrate, cum ar fi pictarea manuală a păpuşilor Barbie sau folosirea aceloraşi maşini de cusut din anul 1959.
Fie că noile păpuşi sunt sculptate manual sau realizate cu ajutorul imprimantei 3D, brandul este deschis la schimbare.
Ediţia aniversară, creată special pentru marcarea a 65 de ani, a fost realizată de designerul principal al Barbie Signature, Carlyle Nuera, şi este o reinterpretare a costumului original de baie Barbie sub forma unei rochii alb cu negru, asortată cu ochelari de soare cu rame ochi de pisică.
În ediţia aniversară, alături de păpuşa clasică cu tenul alb şi părul blond, a fost creată şi o păpuşă de culoare, cu codiţe şi şuviţe, stil popular în rândul femeilor de culoare.
”Dacă am fi continuat să facem mereu aceleaşi lucruri, iar şi iar, Barbie nu ar fi avut succesul pe care îl are azi”, a spus Culmone.