Cele două ore în care nu am avut Facebook și Instagram au pus în lumină vulnerabilitățile acestor platforme, dar și impactul semnificativ pe care îl au aceste servicii asupra vieților a milioane de oameni.
Pe de altă parte, o astfel de situație ridică probleme și în sfera afacerilor acelor companii, care le folosesc pentru marketing, publicitate, și interacțiunea cu clienții.
Potrivit unei platforme care monitorizează în timp real problemele de pe rețelele sociale, sesizările au început să curgă între orele 17 și 19.
Defecțiunea tehnică este singurul motiv invocat de Meta pentru problemele apărute cu Facebook, Instagram și Threads. Nu avem altă explicație. Nici măcar angajații lor nu au mai putut accesa platforma de muncă și au crezut inițial că au fost concediați. Din fericire, nu a fost vorba de un atac cibernetic, iar datele utilizatorilor nu au fost compromise. În cazul YouTube, acesta nu a funcționat pentru că a fost accesat de foarte mulți utilizatori în același timp, veniți de pe alte rețele de socializare.
Incidentul a generat un val de frustrare și confuzie pe scară largă. Mulți utilizatori și-au exprimat nemulțumirea pe alte platforme de socializare care funcționau, cum ar fi Twitter, Snapchat și TikTok.
Specialiștii Google transmit că au observat o creștere abruptă a traficului de la 17 și 25 de minute și au scalat sistemele pentru a prelua sarcina suplimentară.
Dragoș Stanca, expert media: „Facebook în regiunea noastră e lăsat cumva de izbeliște și vedem foarte multe campanii de add-uri false, conținut controlat, evident că primul gând pe care-l ai e că a fost și contul tău personal într-un fel sau altul afectat. Din punct de vedere al impactului psihologic, e deja un caz dovedit, există un proces în curs, 32 de state au dat în judecată Meta pentru asta, toate platformele de social media folosesc tehnici de generare a dependenței de utilizare a rețelei, există studii foarte clare care arată că descărcarea de dopamină pe care o primim în urma validării de către ceilalți a postărilor noastre este un element foarte important în ce se numește dependență de utilizare a social media”.
Au fost probleme și în sfera afacerilor online.
Alexandru Negrea, consultant în social media: „Pe de o parte, companiile nu și-au mai putut actualiza, monitoriza și obține rezultate din paginile de Facebook, Instagram, campaniile de Facebook Adds, partea de customer care se întâmplă de multe ori cu ajutorul Facebook, Messenger, influencerii care își desfășoară activități pe platformele astea. Am în birou cu noi o agenție de influencer marketing și îmi ziceau că au amânat niște rapoarte ieri pe care trebuiau să le trimită clienților, pentru că nu au mai reușit să tragă niște date”.
Nu au întârziat să apară și glumele din partea internauților, iar Elon Musk a scris: „dacă puteți să vedeți această postare, înseamnă că serverele noastre funcționează”.