Doi dintre cei șase muncitori dați dispăruți după prăbușirea podului din Baltimore au fost găsiți fără viață, în apă, blocați într-o camionetă scufundată. Ceilați patru, care nu au supraviețuit, sunt căutați deocamdată doar cu drone și sonare.
Râul este plin de bucăți metalice din podul distrus.
Cei 8 muncitori, care au căzut în apă, se aflau în pauză în momentul tragediei. Erau în mașinile lor, mâncau și beau cafea, când podul s-a prăbușit după ce imensul cargobot în derivă a lovit un pilon. Doi au fost salvați în prima zi.
Roland L. Butler Jr./ Superintendent, Poliția de Stat Maryland: „Scafandrii au localizat o camionetă roșie scufundată în apă la 7,6 metri adâncime, în zona de mijloc a podului. Scafandrii au recuperat două dintre victimele acestei tragedii, prinse în interiorul vehiculului.”
Cei doi muncitori care au pierit în camioneta căzută pe fundul râului Patapsco, aveau 26 și 35 de ani și erau imigranți din Guatemala, respectiv Mexic.
Echipajele îi caută și pe ceilalti dispăruți, dar probabil sunt morți. Scafandrii nu pot înota în siguranță în apa foarte rece, din cauza resturilor din beton și metal căzute în râu. Acum, folosesc sonare și cred că vehiculele în care s-ar afla trupurile fără viață sunt prinse între bucățile podului.
Vaporul este stabil, dar are în rezervoare 6 milioane de litri de carburant și ulei. Și este încărcat cu 4.700 de containere.
Jennifer Homendy, președintele Comitetului național pentru siguranța transporturilor: „A reușit să identifice 56 de containere conținând materiale periculoase (corozibile sau inflamabile). Acestea reprezintă 764 de tone de materiale periculose. Am recuperat înregistratorul de date, care este, în esență, o cutie neagră. Am trimis-o spre laboratorul nostru pentru evaluare.”
Datele analizate până acum arată că alimentarea cu curent electric a vaporului a căzut timp de un minut și 3 secunde, însă chiar în momentele când imensa navă se apropia de pod. Și, foarte probabil, cele 63 de secunde cât s-a pierdut propulsia au făcut ca teribila coliziune să nu poată fi evitată.
Compania care deține nava cargo a mai fost implicată în cel puțin trei incidente cu victime, începând din 2018, potrivit anchetatorilor. Iar în 2016, aceeași navă a lovit un doc din portul olandez Anvers.
Pete Buttigieg, secretar de transport: „Dacă orice companie privată e responsabilă, atunci va fi trasă la răspundere.”
Pe de altă parte, specialiștii sunt de părere că niciun sistem de siguranță nu ar putea proteja un pod, în fața unei asemenea coliziuni.
Ben Schafer, profesor de inginerie civilă la Universitatea Johns Hopkins: „Am putea construi un Fort Knox? Un buncăr nuclear în fața fiecărui pod? E posibil din punct de vedere structural, dar nu e fezabil din punct de vedere economic. Chiar și în cazul celor mai radicale sisteme de protecție, în acest moment rămân la părerea că, într-un incident similar, nu ar face față.”
Un exemplu de protecție pentru poduri este dat de danezi.
Jan Karlshøj, manager de proiect, DTU Construct: „Pe Marea Barieră am făcut deja ceva, astfel încât navele eșuează înainte să lovească podul. Acolo au fost instalate bancuri de nisip în așa fel încât, dacă o navă se îndreaptă spre piloni, se va opri în ele.”
Potrivit specialiștilor, va dura câteva luni până când resturile podului vor fi îndepărtate din canalul navigabil. Pe de altă parte, e nevoie de câțiva ani pentru construcția unui nou pod, cu toată infrastructura aferentă. Până atunci, traficul rutier va fi preluat de un tunel care trece pe sub canalul navigabil.