La mai puțin de un an de la inaugurare, Aeroportul Internațional de la Ghimbav – Brașov devine port aerian de debarcare pentru NATO.
Aici vor ateriza aeronave militare de mari dimensiuni, care transportă logistică și trupe pentru Grupul de Luptă cantonat la Cincu. După primul zbor, comandanții spun că au scurtat considerabil durata transporturilor.
Un avion militar francez aparținând Forțelor Aeriene – Boeing C130 – a deschis calea viitorului port aerian militar de la Brașov. A adus în România mai mulți soldați NATO pentru Grupul de Luptă de la Cincu.
În felul acesta, militarii au scutit 10 ore de drum, cât le-ar fi luat dacă ar fi aterizat la baza Mihail Kogălniceanu de la Constanța. Acum, de la Brașov pot fi aduși în cel mult o oră și jumătate.
Lt. col. Le Mens Cedric, șeful Centrului de Coordonare Transport Misiunea Aigle: ”Între Constanța și Cincu sunt 10 ore de drum, iar Brașovul ne oferă o economie. Obiectivul nostru este ca, de la finele lunii mai și începutul lunii iunie 2024, să primim aici, la Aeroportul din Brașov, întreaga escadrilă a forței Aigle”.
Cpt. David, ofițer de relații publice Mission Aigle: „Acesta va fi un pas mare înainte pentru logistica militară a Grupului de Luptă internațional. Avem multe schimburi de trupe și echipamente”.
Militarii NATO spun că drumul de la Constanța la Cincu este întotdeauna o provocare, pentru că România nu se poate lăuda cu o infrastructură rutieră performantă. Așa că portul aerian de la Brașov va însemna pentru ei eficiență și viteză de reacție mai mare.
Pe lângă trupe, la Brașov ar urma să fie debarcată și logistică militară – adică echipamente speciale, unele chiar de mari dimensiuni. Pentru asta, trebuie amenajate un sistem modern de desfacere a paleților, dar și locuri de depozitare a mărfurilor destinate trupelor NATO.
Investiția ar urma să fie finanțată de Batalionul Multinațional NATO, iar asta va însemna un mare plus și pentru aeroportul civil.
Șerban Todorică, președintele Consiliului Județean Brașov: „Aeroportul încasează sume de bani de la acele aeronave, care decolează, respectiv aterizează pe Aeroportul Internațional Ghimbav. Pe de altă parte, numărul de persoane care sunt înregistrate și respectiv coboară în aeroport sunt plătitori de taxe”.
Și transportul rutier către Cincu este o provocare pentru forțele NATO. Principala cale de acces este întreruptă de podul de la Voila, care ar fi trebuit refăcut acum 7 ani.
Abia în septembie anul trecut a fost detonat podul, iar unul nou ar urma sa fie gata la sfârșitul acestui an, promit autoritățile locale.